Eigenlijk is Kaizen gewoon een Japans woord voor Verandergids! Kaizen betekent namelijk ‘verandering ten goede’. Kaizen werd populair dankzij autofabrikant Toyota. In de jaren ’50 werkten zij aan productie zonder verspilling. Iedereen op de werkvloer mocht meedenken. Zelfs de schoonmaker kon verbeteringen aandragen.
Kaizen staat voor een manier van denken én werken waarin je continu verbetert. Niet groots en meeslepend, maar juist:
- in kleine, haalbare stappen
- met input van iedereen
- gericht op praktische verbeteringen
- zonder grote investeringen
- en met focus op elke dag een beetje beter
Kaizen is dus geen project. Het is een mindset.
💡Wist je dat Kaizen de ruggengraat is van de Lean-methode, waarin verspilling wordt geminimaliseerd en waarde wordt gemaximaliseerd
Jarenlang waren bedrijven als Toyota en Nissan marktleiders, totdat…
Ja, totdat ze dat niet meer waren. Nu verliezen ze het dik van hun Zuid-Koreaanse buren Kia en Hyundai. Guus en Jeroen bezochten het hoofdkantoor van Nissan. Tijdens de presentatie moest de telefoon uit, geen foto’s en video’s alstublieft! De concurrent mocht natuurlijk niet meekijken. Want:
👉 Nissan wist zelf óók dat ze steken hadden laten vallen
👉 De cijfers logen er niet om; 7 fabrieken moeten dit jaar dicht
👉 Er was namelijk een verlies van 4,6 miljard euro (!)
Hoe kon dat zo mislopen?
Binnen het bedrijf hadden zowel Toyota als Nissan alles perfect op orde
Ze werkten superefficiënt en produceerden maximaal. Het hele bedrijf klopte intern van A tot Z. Alleen wat ze vergaten…
🌍 was de buitenwereld
Vanwege de energietransitie willen klanten elektrische auto’s
Dus wat jarenlang geweldig ging; het aanbod van de veilige, betaalbare auto’s met motor en versnellingsbak, verloor aantrekkingskracht. Klanten waren op zoek naar:
✅ Nieuwe, elektrische modellen
✅ Met geavanceerde technologie
✅ En een brede, doorontwikkelde accurange
Nissan en Toyota bieden wel wat elektrische auto’s of hybrids aan, maar die lopen qua prestaties gelijk aan wat 5 jaar geleden op de markt kwam. 5 JAAR! Vraag maar aan ChatGPT hoe lang dat is. Precies, ChatGPT bestond toen nog niet eens. 😉
Kaizen is fantastisch, maar sla er niet in door
Binnen je bedrijf alles op orde hebben en continu blijven verbeteren is hét vertrekpunt voor een florerende business. Wie ben je? Wat is je kracht? Waar geloof je in en waar sta je voor?
Als je van binnen naar buiten werkt, bied je jouw klanten het allerbeste wat je kunt geven. Jouw unieke aanpak, jouw tone of voice, jouw briljante oplossing. Jouw DNA staat als een huis, dat is iets waar jouw klanten op aanhaken.
Maar uiteraard moet je wél weten wat jouw klanten willen. Maak contact en blijf in contact. Niet door je DNA aan te passen, jouw kernwaarden maken jou zo krachtig. Het geheim zit hem in het gesprek aan te blijven gaan. Wat leeft er nu bij je klant?
Het leuke van zo’n inspiratiereis is dat je weer extra bewust wordt van jezelf
Voor Guus en Jeroen betekende dit een moment van introspectie: hoe doen wij dat eigenlijk?
1️⃣ De klant staat altijd op 1
2️⃣ We luisteren naar klanten en denken mee (en trakteren soms op spareribs 😉)
3️⃣ We bewegen mee met wat nú nodig is
Toch raakte deze les van Toyota ook bij ons een diepere laag aan. Wat kunnen wij doen om ons vizier extra te openen naar onze klanten? Dat leverde een mooi inzicht op:
🥇 In plaats van luisteren, vragen stellen en meedenken, maken we de stap naar proactief vragen stellen
Over trainingen. Over de website. Over trainers. Over onze Academy. En uiteraard staat daar iets tegenover. Spareribs? Een lekker fruitbuffet? Of 1-1 sparren met een Verandergids? Zeg het maar. Laten we samen de wereld mooier maken. 💟