MENU

Change Management

Mensen  willen best veranderen, maar niet veranderd worden! Echte veranderingen zijn alleen te realiseren door een verandering in mindset van mensen! Weerstand van mensen komt meestal voor uit een incongruente context, niet omdat mensen niet willen. Dit zijn enkele van de overtuigingen van de Verandergidsen van Lagant.

Bekijk het volledige aanbod van Change Management trainingen en zelfstudies

Verandermanagement is het begeleiden van mens en organisatie bij het succesvol doorvoeren van veranderingen. Het richt zich op het spel van processen op individueel, team- en organisatorisch niveau. Binnen dit spel is de veranderaar zélf de sleutelspeler en hij komt dan ook veel krachten tegen. Binnen groepen kan de bestaande groepsdynamiek een belangrijke factor zijn bij het slagen van een verandering. En ook de verschillende belangen en team- en organisatiecultuur spelen een belangrijke rol.  Bij de aanpak van Lagant gaat het om de mensen die veranderen. Bij Lagant geloven we dat echte veranderingen door mensen tot stand komen.  

Door steeds snellere veranderende omstandigheden is het noodzakelijk voor organisaties om wendbaar te zijn. Dat vraagt wendbaarheid in cultuur, mindset en gedrag en in processen. Om een veranderproces succesvol door te voeren, is kennis en inzicht op dit gebied van groot belang. Een goede voorbereiding is voorwaardelijk om veranderingen te laten slagen. Er zijn over het algemeen drie verschillende benaderingen om te implementeren. Dit is een big bang-, een stapsgewijze benadering of een opportunistische benadering. Ook bestaat de indeling in geplande veranderingen en "emergent" (zich ontwikkelende) veranderingen. Programmatische manieren van werken hebben vaak meer planmatige aanpakken om veranderingen te doen realiseren. Agile manieren hebben kenmerken van "emerging" veranderingen. Om succesvol te zijn, wil je effectief kunnen handelen met bestaande structuren, sentimenten, culturen, waarden in een politiek krachtenveld.

Waarom veranderingen falen…

  • Initiatieven zijn niet afgestemd op de strategische doelstellingen
  • Weerstand van verschillende stakeholders onderschat
  • Onvoldoende duidelijkheid over het waarom en de beoogde effecten van de noodzakelijke veranderingen
  • Gebrek aan betrokkenheid seniore leiders
  • Gebrek aan concrete ondersteuning en begeleiding. Of drempels onvoldoende weggenomen om de veranderingen in het dagelijkse werk toe te passen
  • Onvoldoende vaardigheden en personeel om verandering effectief te ontwikkelen, te begeleiden en uit te voeren.


Verandering als enige constante

Verandering is onvermijdelijk. Voor organisaties is verandering een regelmatig terugkerend verschijnsel. De maatschappij verandert steeds sneller. Daarom is kunnen veranderen een belangrijke prioriteit van organisaties. Binnen organisaties zijn het de mensen die de vaardigheid moeten hebben om met de veranderingen effectief om te kunnen gaan. Veranderen is een menselijk proces die wij allemaal ervaren. Iedereen heeft ermee te maken. Of we nou een nieuwe app downloaden of dat we verhuizen naar een nieuwe plek. We ervaren het als we nieuwe dingen uitproberen, we een andere volgorde bij het opstaan uit bed hanteren, of als we een nieuwe leidinggevende in het werk hebben die nieuwe kennis en vaardigheden van ons vraagt.

Hoe we verandering ervaren is persoonlijk. Dat kan gaan over onze gedachten, over onze gevoelens of over onze overtuigingen. Deze bepalen ons gedrag. Hoe we reageren met ons gedrag bepaalt of we succesvol zijn bij veranderinitiatieven, projecten of grootschalige transformaties. Verandering is de enige constante, zowel voor individuen, voor teams als voor organisaties. Dat maakt wendbaarheid noodzakelijk. Lagant heeft alle kennis en vaardigheden in huis om klanten op deze drie niveaus effectief bij te staan.

Voor wie zijn verandermanagement vaardigheden belangrijk?

De Lagant verander management trainingen zijn gericht op alle personen die betrokken zijn bij organisatieverandering, zoals betrokkenheid bij het ontwerp, de ontwikkeling en de levering van veranderingsprogramma's en -initiatieven. Dit zijn projectmanagers, scrum masters, product owners, afdelingsmanagers, opdrachtgevers, teamleiders, verander managers en change (verander) agents.

Wat is verander management?
Voordelen van verander management training
APMG international
Importantie van verander management
Verander management bij Lagant

Wat is verander management eigenlijk?

Hiervoor bestaan veel verschillende definities in de wereld. We noemen er enkelen. Veranderingsmanagement of verandermanagement is een vorm van management die zich in het bijzonder bezighoudt met het veranderen van de cultuur, de processen, de structuur en/of de werkwijze van een organisatie. De term is in de jaren 1980 ontstaan. Het Engelse equivalent change management wordt vaak gebruikt voor wijzigingen in de organisatie als er een nieuw of ander computersysteem wordt ingevoerd. Daarnaast wordt de term gebruikt om transities of transformaties te duiden. Hierbij gaat het vaak om grootschalige organisatorische en culturele veranderingen met bredere scope en grotere diepte. Trompenaars en Hampden-Turner (2012) beschrijven cultuur als een ui met verschillende diepte lagen.

Niveau 1: oppervlakkig, uiterlijke kenmerken en producten, zoals bijvoorbeeld hoe ziet een kantoor eruit.

Niveau 2: dieper niveau, normen en waarden stelsel van een organisatie. Wat vinden we goed of slecht in een organisatie. Dit wordt veelal in beleidsregels beschreven. Waarden zijn gebaseerd op de gezamenlijke idealen en ambities van de organisatieleden. Bv hoe wordt omgegaan met werk-prive balans.

Niveau 3: diepste niveau, basis assumpties. Deze worden zelden onder woorden gebracht. Een voorbeeld is dat een organisatie zich kan richten op het continue overtreffen van klantverwachtingen en van daaruit de overtuiging heeft om succesvol te zijn. Of dat een vergelijkbare concurrent zich volledig richt op de winstgevende deals met klanten.

Voordelen van de verander management trainingen

De training geeft inzicht in hoe verandering van invloed is op, en wordt beïnvloed door, individuen, teams, organisaties en veranderleiders. De training helpt degenen die verantwoordelijk zijn voor verander initiatieven om:

  • weerstand tegen verandering te verminderen en om te zetten in positieve actie en energie;
  • effectieve ondersteuning en motivatie te bieden aan individuen en teams om verandering te omarmen;
  • gebruik te maken van een reeks professionele en erkende benaderingen en theorieën om veranderingen soepel en effectief te maken;
  • de belangrijkste stakeholders gedurende het hele verander proces mee te nemen en te enthousiasmeren;
  • de implementatie van veranderinitiatieven te versnellen en succesvoller te maken.

Er zijn twee certificaten te behalen. Namelijk het foundation en het practitioner certificaat. Andere relevante opleidingen zijn Agile projectmanagement, faciliteren, Stakeholder engagement, Agile teamcoach.

Verandermanagement volgens APMG international

  • De discipline die ons begeleidt bij het voorbereiden, uitrusten en ondersteunen van individuen om succesvol veranderingen door te voeren
  • Biedt een gestructureerde aanpak voor het ondersteunen van individuen en teams om van een huidige naar een toekomstige staat te gaan
  • Krijgt steeds meer erkenning als een beroep met een groeiende vraag naar gekwalificeerde en ervaren veranderaars, managers en leiders
  • Organisaties zijn de afgelopen jaren meer aandacht gaan besteden aan dit vakgebied, waardoor zij meer veranderkracht hebben ontwikkeld om complexere en grotere veranderingen en transformaties beter tot een einde kunnen brengen, waardoor de strategische doelen eerder en met meer succes worden gerealiseerd.
  • Het is daarom van vitaal belang dat degenen die betrokken zijn bij het leiden en begeleiden van verandering het vermogen hebben om hun capaciteiten en die van belanghebbenden te helpen ontwikkelen.

Wat is de importantie van verander management?

  • Het huidige zakelijke klimaat vereist een hoge frequentie van verandering voor bedrijven om te evolueren, relevant en concurrerend te blijven, of zelfs te overleven.
  • Verandering in de maatschappij is een continue uitdaging, waardoor een wendbare organisatie met mentaal wendbare mensen en zelfredzame team noodzakelijk zijn om te overleven als organisatie. De wens van organisaties om meer “agile” te worden ligt hieraan ten grondslag.
  • Omgaan met verandering en, nog belangrijker, de impact van verandering heeft een hoge prioriteit voor alle organisaties.
  • Het hedendaagse IT- en digitale klimaat is een belangrijke motor voor verandering; organisaties kunnen snel achterop raken als ze nieuwe technologie, ontwikkelingen en manieren van werken niet omarmen.
  • Hoewel alle veranderingen en individuen uniek zijn, zijn er acties die we kunnen ondernemen om anderen voor, tijdens en na verandering te begeleiden en te beïnvloeden.

Verander management bij Lagant

Bij Lagant geloven we als verander gidsen in het nut van verander concepten waar, projectmatig werken, agile werken en programmatisch werken elkaar versterken en elkaar niet uitsluiten.  Verander management is de samenhang waaronder agile werken, projectmatig werken en programmatisch werken een onderdeel van zijn. Denk bijvoorbeeld aan;

  • Projecten introduceren verandering (nieuwe systemen, nieuwe producten, nieuwe manieren van werken).
  • Dergelijke projecten vereisen meestal veranderingen; veranderingen in gedrag, processen, functies, organisatiestructuren en soorten en gebruik van technologie.​
  • Wijzigingsbeheer is het proces waarmee we ervoor zorgen dat deze nieuwe systemen/producten/manieren van werken worden overgenomen en dat belanghebbenden op de juiste manier worden betrokken, ondersteund en geïnformeerd.​
  • Als mensen niet succesvol zijn in de persoonlijke transities, en ze een nieuwe manier van werken niet omarmen en leren, zal een initiatief waarschijnlijk mislukken.​
  • De mislukkingspercentages van projecten blijven alarmerend hoog; een belangrijke reden is het onvermogen om effectief om te gaan met en ondersteuning te bieden aan degenen die door verandering worden getroffen (klanten, partners, werknemers). Er is te weinig aandacht aan de mensen die geraakt worden door de beoogde veranderingen, waardoor deze mislukken.
Zoeken
Categorie sidebar mobiel

Product

Categorie sidebar
  • E-learning (1)
  • Training (4)

Prijs

Prijs

Prijs

Persoonlijk advies?

Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.
Aanvraag diensten

Lagant partners

Het is onze missie om klanten te helpen hun veranderambities waar te maken.

Stationsplein 26
3818 LE Amersfoort

Onze locatie in Amersfoort ligt pal tegenover de hoofdingang van het NS-station en is dus eenvoudig per openbaar vervoer bereikbaar.
Kom je met de auto, dan kun je het beste parkeren in de Q-Park P+R Barchman Wuytierslaan op circa 5 minuten loopafstand van ons kantoor.

[email protected]+31 (0)41 322 4106
8.9
 162 beoordelingen
Van AetsveldSLIM-subsidieregelingVerandergidsIPMA CompactPRINCE2 Compact
Deze website draait op 100% duurzame energie, gewonnen uit kooldioxidevrije en milieuvriendelijke waterkracht.
© 1991-2024 Lagant | Alle rechten voorbehouden |