Kernwaarde: Vertrouwen

Iemand die naast je staat. En die je óók gewoon vertelt als iets geen goed idee is. Dat is wat een sparringpartner zo waardevol maakt, toch? Precies dat, gaan voor het beste resultaat voor jou, is onze kernwaarde nummer 4: vertrouwen!

“Ik denk dat we dat hele Scrum maar moeten afschaffen”, vertelt een ietwat gefrustreerde projectmanager van een bekend Nederlands bedrijf. Mopperend vervolgt hij: “Wat die jongens van IT uitvoeren, sluit gewoon totáál niet aan op wat wij hier projectmatig doen.”

Een nette manier om te zeggen: het is een zooitje.

Wat er precies aan de hand was? De IT-afdeling van dus dat bekende Nederlandse bedrijf werkte in korte sprints, volgens de Scrum-methode. Op het kleine IT-eilandje ging alles perfect! Zij kregen alleen op hun beurt een punthoofd van die projectmanagers. Zeg maar: PRINCE2, wat moet je ermee?

Dus ⬇️

  • IT zegt: PRINCE2, weg ermee
  • Projectmanager zegt: Scrum, doe niet zo dumb (dus ook: weg ermee)

Dan had je nog een derde groep, de mensen van business en sales. Zij zaten ertussenin. En waren eerlijk gezegd een beetje de weg kwijt. Daarom kwam de vraag aan Lagant:

👉 HELP! 👈

De echte oplossing was iets totaal anders

Iets waar alle partijen nooit aan hadden gedacht, namelijk: integreer AgilePM. Want nee, je moet niet iets weggooien wat wél werkt. Scrum werkt perfect en PRINCE2 werkt óók perfect.

AgilePM legt als het ware een laagje om Scrum heen, zodat de IT gewoon met Scrum kan werken en de projectmanagers het ook begrijpen.

En natuurlijk was er in het begin weerstand. Een nieuwe methode integreren, moet dat? Kost dat niet heel veel tijd? Werkt dat echt wel? Bij Lagant wísten we dat het zou werken, dus hebben we doorgezet. Ondanks de weerstand en het gemopper.

Het gemopper verstilde

Medewerkers werden getraind in AgilePM en zagen dat het werkte. De 3 afdelingen begrepen elkaar en er werd weer sámen aan hetzelfde doel gewerkt: een sterke dienst neerzetten voor de klant.

AgilePM, Scrum of PRINCE2?

Grappig genoeg is dat helemaal niet belangrijk. Het gaat om de behoefte die de klant heeft. Dat is hier de verandervraag: hoe laten we bedrijfsprocessen (weer) goed op elkaar aansluiten? Toevallig was de oplossing hier AgilePM, maar een methodiek is nooit leidend. De verandervraag is leidend.

Case closed. Het advies bleek een succes. Ondanks dat het bedrijf aanvankelijk iets anders voor ogen had.

Dit is wat vertrouwen voor ons betekent

We denken met je mee. Maar we praten niet met je mee. Dat doen we omdat we het beste met je voor hebben. Zoiets is voelbaar en dát noemen we vertrouwen. Daarom durven klanten ons advies over te nemen, óók als ze andere ideeën hebben.