Aannames doen gaat supersnel en gebeurt vaak onbewust. We doen het omdat het – in ieder geval op de korte termijn – leidt tot gevoel van tijdwinst en comfort: gesprekken duren korter, je hoeft niet alle details te kennen, en je kunt confrontaties uit de weg gaan.
Tijdens mijn NLP (Neuro-Linguïstisch Programmeren) trainingen leerde ik dat er ook een andere kant aan aannames zit. Er is op zich niks met het doen van aannames, zolang deze maar positief zijn. Hoe meer positieve aannames je hebt, hoe makkelijker je kan omgaan met onverwachte omstandigheden.
NLP gaat uit van vooronderstellingen. Deze vooronderstellingen zijn geen feitelijke waarheden. Het zijn aannames die we doen voor onze houding tegenover anderen. Een voorbeeld van zo’n NLP vooronderstelling:
De landkaart van Nederland is niet Nederland zelf. Ofwel: de woorden die we gebruiken, zijn niet de gebeurtenis die zij weergeven. Dat geldt ook voor gedrag dat je als agile coach waarneemt in je teams. Ieder teamlid heeft zijn of haar eigen, individuele kaart van de wereld. Geen enkele kaart van de wereld is meer ‘echt’ of ‘waar’ dan andere kaarten. Het helpt om je te realiseren dat mensen reageren op basis van hun eigen kaart, hun eigen perceptie van de werkelijkheid.
Dit tweede voorbeeld van een NLP vooronderstelling is voor agilisten een warm bad van herkenning. Falen of fouten maken, zijn labels die behoorlijk destructief kunnen zijn. Je kunt daarom voor de aanname kiezen dat “fouten” ons nieuwe informatie geven, ons de kans geven om te leren. Of, zoals de core principles of agile ons meegeven: ‘You should learn to fail and create a culture that learns from failure.’
Het werken met vooronderstellingen, en deze praktisch leren in te zetten in je coachpraktijk, is ook onderdeel van blok 1 van onze training NLP voor Agile Coaches. De NLP vooronderstellingen leveren een ander effect op dan gemiddelde aannames. We creëren namelijk op voorhand een positief, open beeld van de ander. Vanwege die positieve en constructieve insteek kun je (als agile coach) meer vertrouwen en ruimte bieden, in plaats van wantrouwen of begrenzingen.
Aannames doen gaat supersnel en gebeurt vaak onbewust. We doen het omdat het – in ieder geval op de korte termijn – leidt tot gevoel van tijdwinst en comfort: gesprekken duren korter, je hoeft niet alle details te kennen, en je kunt confrontaties uit de weg gaan.
Tijdens mijn NLP (Neuro-Linguïstisch Programmeren) trainingen leerde ik dat er ook een andere kant aan aannames zit. Er is op zich niks met het doen van aannames, zolang deze maar positief zijn. Hoe meer positieve aannames je hebt, hoe makkelijker je kan omgaan met onverwachte omstandigheden.
NLP gaat uit van vooronderstellingen. Deze vooronderstellingen zijn geen feitelijke waarheden. Het zijn aannames die we doen voor onze houding tegenover anderen. Een voorbeeld van zo’n NLP vooronderstelling:
De landkaart van Nederland is niet Nederland zelf. Ofwel: de woorden die we gebruiken, zijn niet de gebeurtenis die zij weergeven. Dat geldt ook voor gedrag dat je als agile coach waarneemt in je teams. Ieder teamlid heeft zijn of haar eigen, individuele kaart van de wereld. Geen enkele kaart van de wereld is meer ‘echt’ of ‘waar’ dan andere kaarten. Het helpt om je te realiseren dat mensen reageren op basis van hun eigen kaart, hun eigen perceptie van de werkelijkheid.
Dit tweede voorbeeld van een NLP vooronderstelling is voor agilisten een warm bad van herkenning. Falen of fouten maken, zijn labels die behoorlijk destructief kunnen zijn. Je kunt daarom voor de aanname kiezen dat “fouten” ons nieuwe informatie geven, ons de kans geven om te leren. Of, zoals de core principles of agile ons meegeven: ‘You should learn to fail and create a culture that learns from failure.’
Het werken met vooronderstellingen, en deze praktisch leren in te zetten in je coachpraktijk, is ook onderdeel van blok 1 van onze training NLP voor Agile Coaches. De NLP vooronderstellingen leveren een ander effect op dan gemiddelde aannames. We creëren namelijk op voorhand een positief, open beeld van de ander. Vanwege die positieve en constructieve insteek kun je (als agile coach) meer vertrouwen en ruimte bieden, in plaats van wantrouwen of begrenzingen.
Het is onze missie om klanten te helpen hun veranderambities waar te maken.
Onze locatie in Amersfoort ligt pal tegenover de hoofdingang van het NS-station en is dus eenvoudig per openbaar vervoer bereikbaar.
Kom je met de auto, dan kun je het beste parkeren in de Q-Park P+R Barchman Wuytierslaan op circa 5 minuten loopafstand van ons kantoor.