De succesfactoren van Agile: Sinds het ontstaan van het Agile manifest, vijftien jaar geleden, is er veel onderzoek gedaan naar het succes van het gebruik van Agile ontwikkelmethoden. Wat is er voor nodig om Agile projecten te doen slagen? Welke kritische succesfactoren zijn hiervoor nodig?
Eén van de meeste bekende Agile ontwikkelmethode is Scrum. Scrum omvat veel kritische succesfactoren die we ook in Agile projecten terugzien. De kritische succesfactoren die Scrum en Agile delen zijn:
Voor Agile projecten zijn verder de KSF’s van belang met een focus op verandermanagement, het integreren van de wensen van de klant, de focus op risicomanagement, interdisciplinaire project teams en projectmanagement. Uit andere onderzoeken komen ook nog de punten van zelf organiserend teamwerk, een coöperatieve bedrijfscultuur, het hebben van een heldere visie (en deze ook uitdragen naar alle stakeholders) en het belang van goede klantrelaties naar voren.
Hoewel er veel overlap zit tussen de succesfactoren van Agile en Scrum, vraagt het gebruik van Scrum zelf nog om een aantal andere KSF’s. Het is van belang dat er in een consistent tempo wordt gewerkt aan het project en het opleveren van resultaten. Daarnaast is er veel discipline vereist van het hele team. Men zit in een continu leerproces. Dit vraagt om veel doorzettingsvermogen en veel aandacht voor de klant en het product. Bij Scrum draait het om het snel leveren van waardevolle resultaten. Een meer inhoudelijke kritische succesfactor van Scrum is de Daily Scrum. De Daily Scrum bestaat uit dagelijks face-to-face overleg binnen het team. Dit wordt gezien als een belangrijke voorwaarde voor het succes van Scrum.
Samengevat gaat het merendeel van de hierboven genoemde KSF’s over aandacht en inrichting voor de volgende twee waarden uit het Agile manifest, namelijk mensen en hun onderlinge acties en samenwerking met de klant. Waarbij communicatie, teambuilding, feedback, betrokkenheid, snelle besluitvorming en ondersteuning van het management de speerpunten vormen uit meerdere onderzoeken.
Bronnenlijst:
De succesfactoren van Agile: Sinds het ontstaan van het Agile manifest, vijftien jaar geleden, is er veel onderzoek gedaan naar het succes van het gebruik van Agile ontwikkelmethoden. Wat is er voor nodig om Agile projecten te doen slagen? Welke kritische succesfactoren zijn hiervoor nodig?
Eén van de meeste bekende Agile ontwikkelmethode is Scrum. Scrum omvat veel kritische succesfactoren die we ook in Agile projecten terugzien. De kritische succesfactoren die Scrum en Agile delen zijn:
Voor Agile projecten zijn verder de KSF’s van belang met een focus op verandermanagement, het integreren van de wensen van de klant, de focus op risicomanagement, interdisciplinaire project teams en projectmanagement. Uit andere onderzoeken komen ook nog de punten van zelf organiserend teamwerk, een coöperatieve bedrijfscultuur, het hebben van een heldere visie (en deze ook uitdragen naar alle stakeholders) en het belang van goede klantrelaties naar voren.
Hoewel er veel overlap zit tussen de succesfactoren van Agile en Scrum, vraagt het gebruik van Scrum zelf nog om een aantal andere KSF’s. Het is van belang dat er in een consistent tempo wordt gewerkt aan het project en het opleveren van resultaten. Daarnaast is er veel discipline vereist van het hele team. Men zit in een continu leerproces. Dit vraagt om veel doorzettingsvermogen en veel aandacht voor de klant en het product. Bij Scrum draait het om het snel leveren van waardevolle resultaten. Een meer inhoudelijke kritische succesfactor van Scrum is de Daily Scrum. De Daily Scrum bestaat uit dagelijks face-to-face overleg binnen het team. Dit wordt gezien als een belangrijke voorwaarde voor het succes van Scrum.
Samengevat gaat het merendeel van de hierboven genoemde KSF’s over aandacht en inrichting voor de volgende twee waarden uit het Agile manifest, namelijk mensen en hun onderlinge acties en samenwerking met de klant. Waarbij communicatie, teambuilding, feedback, betrokkenheid, snelle besluitvorming en ondersteuning van het management de speerpunten vormen uit meerdere onderzoeken.
Bronnenlijst:
Het is onze missie om klanten te helpen hun veranderambities waar te maken.
Onze locatie in Amersfoort ligt pal tegenover de hoofdingang van het NS-station en is dus eenvoudig per openbaar vervoer bereikbaar.
Kom je met de auto, dan kun je het beste parkeren in de Q-Park P+R Barchman Wuytierslaan op circa 5 minuten loopafstand van ons kantoor.