Het is iets wat ik mezelf de afgelopen tijd regelmatig afvraag. Wat is het verschil tussen pre corona en wat er komen gaat? Vanuit welke mindset kijk jij naar de wereld en naar je bedrijf? De planeet kijkt in ieder geval wat blijer met die immense daling van milieuvervuiling…
Alles is ineens anders maar wat ‘het nieuwe normaal’ precies gaat inhouden dat weten we nog niet. Wel weten we dat organisaties actie moeten ondernemen voor de nieuwe wereld die na COVID-19 ontstaat, want vaststaande regels, afspraken en afhankelijkheden zijn plotseling door elkaar geschud. Dat betekent vaste denkpatronen loslaten, gedwongen kijken naar het bestaande businessmodel, kansen en bedreigingen in kaart brengen. Maar het betekent vooral ook direct acteren.
Wat is nodig voor het nieuwe normaal?
Als een bedrijf nu in zwaar weer verkeert dan zal een gefixeerde mindset waarschijnlijk niet verder helpen. Met een gefixeerde en afwachtende mindset zoek je houvast bij wat je al weet, waardoor het vernieuwing in de weg staat. Je kunt echter niet meer vertrouwen op de resultaten vanuit het verleden, want de uitgangspunten zijn door de corona crisis veranderd. Daarom heeft een ‘open mindset’ alles met het nieuwe normaal te maken. Er wordt de laatste jaren veel geschreven en getraind op de growth mindset, ook wel de WOW brain genoemd. Hier wordt ervan uitgegaan dat de fixed mindset, ook wel de OWW brain, verleden tijd is.
“Als je wacht tot de oude en vertrouwde bus weer gaat rijden, loop je de reis mis”
Wat houdt een growth mindset en een WOW brain in?
Met een growth mindset leef je vanuit de overtuiging dat je competenties en kwaliteiten verder kunt ontwikkelen of dat je deze jezelf kunt aanleren. Door genoeg te oefenen, fouten te maken en daarvan te leren, kom je telkens een stap verder. Feedback en opbouwende kritiek zijn hier cruciale factoren om verder te komen in je ontwikkeling, evenals zelfvertrouwen. Daarbij past eigen verantwoordelijkheid nemen en anders durven denken. Dat valt onder andere terug te zien in de volgende voorbeelden:
Thuiswerken, eigen verantwoordelijkheid
Mensen ervaren dat het gedwongen thuiswerken zowel kansen als uitdagingen biedt. Er ontstaan mooie initiatieven en vaak blijkt het dat medewerkers zelf met innovatieve oplossingen komen om het beste te maken van deze situatie. Het enige dat zij hierbij nodig hebben is dat deze initiatieven gehoord, gezien en gefaciliteerd worden. De verantwoordelijkheid van (door)werken wordt in de meeste gevallen zelf genomen en er zullen managers geweest zijn die zich onterecht zorgen hebben gemaakt, omdat ze dachten en handelden vanuit een ‘fixed’ aansturing.
Voorbeelden van anders denken, een andere mindset
In het oude normaal was er een autobedrijf die lease auto’s leverde, in het nieuwe normaal is hetzelfde bedrijf een partner in duurzame mobiliteit oplossingen. Een ICT organisaties leverde begin dit jaar kantoorapplicaties, nu zijn zij de experts in thuiswerken geworden. Voorheen waren er alleen opbrengsten van het restaurant, nu wordt het risico gespreid door afhaalmaaltijden en een goed lopende bezorgservice. Een museum kon niet meer bezocht worden en had geen inkomsten, totdat er iemand was met een andere growth mindset en het online thuismuseum uitvond. Autoverhuurders zagen minder van hun auto’s op de weg. Behalve Herz, want die biedt huurauto’s gratis aan mensen in de zorg aan. Knap toch al deze veerkracht?
“Ben jij jezelf bewust vanuit welke mindset je met deze crisis omgaat?”
Direct acteren met het YOWYO brain
Het zien van kansen en het openstaan voor nieuwe ideeën is niet genoeg. Er is een extra stap nodig; direct eigenaarschap nemen en in actie komen, zeker nu alles ineens ander is. Hiervoor heb je het YOWYO! brain nodig. YOWYO! staat voor ‘You Own What You Observe!’
Met deze mindset ben je altijd in control en pak je zaken direct op, ook wanneer er onzekerheden zijn. Het is een oneindig spel wat we ondernemen noemen.
Wil jij vanuit inzicht in je mindset nu kansen pakken?
Wij gaan die uitdaging graag met jou aan en leren je direct hoe te acteren vanuit een YOWYO! brain.
Het is iets wat ik mezelf de afgelopen tijd regelmatig afvraag. Wat is het verschil tussen pre corona en wat er komen gaat? Vanuit welke mindset kijk jij naar de wereld en naar je bedrijf? De planeet kijkt in ieder geval wat blijer met die immense daling van milieuvervuiling…
Alles is ineens anders maar wat ‘het nieuwe normaal’ precies gaat inhouden dat weten we nog niet. Wel weten we dat organisaties actie moeten ondernemen voor de nieuwe wereld die na COVID-19 ontstaat, want vaststaande regels, afspraken en afhankelijkheden zijn plotseling door elkaar geschud. Dat betekent vaste denkpatronen loslaten, gedwongen kijken naar het bestaande businessmodel, kansen en bedreigingen in kaart brengen. Maar het betekent vooral ook direct acteren.
Wat is nodig voor het nieuwe normaal?
Als een bedrijf nu in zwaar weer verkeert dan zal een gefixeerde mindset waarschijnlijk niet verder helpen. Met een gefixeerde en afwachtende mindset zoek je houvast bij wat je al weet, waardoor het vernieuwing in de weg staat. Je kunt echter niet meer vertrouwen op de resultaten vanuit het verleden, want de uitgangspunten zijn door de corona crisis veranderd. Daarom heeft een ‘open mindset’ alles met het nieuwe normaal te maken. Er wordt de laatste jaren veel geschreven en getraind op de growth mindset, ook wel de WOW brain genoemd. Hier wordt ervan uitgegaan dat de fixed mindset, ook wel de OWW brain, verleden tijd is.
“Als je wacht tot de oude en vertrouwde bus weer gaat rijden, loop je de reis mis”
Wat houdt een growth mindset en een WOW brain in?
Met een growth mindset leef je vanuit de overtuiging dat je competenties en kwaliteiten verder kunt ontwikkelen of dat je deze jezelf kunt aanleren. Door genoeg te oefenen, fouten te maken en daarvan te leren, kom je telkens een stap verder. Feedback en opbouwende kritiek zijn hier cruciale factoren om verder te komen in je ontwikkeling, evenals zelfvertrouwen. Daarbij past eigen verantwoordelijkheid nemen en anders durven denken. Dat valt onder andere terug te zien in de volgende voorbeelden:
Thuiswerken, eigen verantwoordelijkheid
Mensen ervaren dat het gedwongen thuiswerken zowel kansen als uitdagingen biedt. Er ontstaan mooie initiatieven en vaak blijkt het dat medewerkers zelf met innovatieve oplossingen komen om het beste te maken van deze situatie. Het enige dat zij hierbij nodig hebben is dat deze initiatieven gehoord, gezien en gefaciliteerd worden. De verantwoordelijkheid van (door)werken wordt in de meeste gevallen zelf genomen en er zullen managers geweest zijn die zich onterecht zorgen hebben gemaakt, omdat ze dachten en handelden vanuit een ‘fixed’ aansturing.
Voorbeelden van anders denken, een andere mindset
In het oude normaal was er een autobedrijf die lease auto’s leverde, in het nieuwe normaal is hetzelfde bedrijf een partner in duurzame mobiliteit oplossingen. Een ICT organisaties leverde begin dit jaar kantoorapplicaties, nu zijn zij de experts in thuiswerken geworden. Voorheen waren er alleen opbrengsten van het restaurant, nu wordt het risico gespreid door afhaalmaaltijden en een goed lopende bezorgservice. Een museum kon niet meer bezocht worden en had geen inkomsten, totdat er iemand was met een andere growth mindset en het online thuismuseum uitvond. Autoverhuurders zagen minder van hun auto’s op de weg. Behalve Herz, want die biedt huurauto’s gratis aan mensen in de zorg aan. Knap toch al deze veerkracht?
“Ben jij jezelf bewust vanuit welke mindset je met deze crisis omgaat?”
Direct acteren met het YOWYO brain
Het zien van kansen en het openstaan voor nieuwe ideeën is niet genoeg. Er is een extra stap nodig; direct eigenaarschap nemen en in actie komen, zeker nu alles ineens ander is. Hiervoor heb je het YOWYO! brain nodig. YOWYO! staat voor ‘You Own What You Observe!’
Met deze mindset ben je altijd in control en pak je zaken direct op, ook wanneer er onzekerheden zijn. Het is een oneindig spel wat we ondernemen noemen.
Wil jij vanuit inzicht in je mindset nu kansen pakken?
Wij gaan die uitdaging graag met jou aan en leren je direct hoe te acteren vanuit een YOWYO! brain.
Het is onze missie om klanten te helpen hun veranderambities waar te maken.
Onze locatie in Amersfoort ligt pal tegenover de hoofdingang van het NS-station en is dus eenvoudig per openbaar vervoer bereikbaar.
Kom je met de auto, dan kun je het beste parkeren in de Q-Park P+R Barchman Wuytierslaan op circa 5 minuten loopafstand van ons kantoor.