Orlando Heijmerink stelde zich deze vraag toen hij nog bij ABN AMRO werkte, waar hij leiding gaf aan diverse meerdere afdelingen en diverse collega’s coachte. Met de uitspraak dat hij graag nog trainer wilde worden, schreef hij geschiedenis voor zichzelf en Lagant. In 2016 sloot Orlando zich aan als trainer bij Lagant, waar hij nu directeur / eigenaar is samen met Jeroen Ykema. Lagant is een trainings-, consultancy bureau met als motto “leuke dingen doen met leuke mensen” en “werken aan het bedrijf waar jezelf zou willen werken”.
(tekst gaat verder onder de afbeelding)
Orlando en Jeroen werken samen aan de veranderkracht van mensen en organisaties, maar ook aan die van Lagant. Sinds haar start in 1991 heeft Lagant al circa 45.000 cursisten online en offline opgeleid. Met een waardering van gemiddeld een 8 voor kwaliteit en interactiviteit, laat dit zien dat je te maken hebt met een organisatie die weet waar ze voor staat en waar ze naartoe wil.
“Wat Lagant anders maakt dan andere opleiders op de markt van online trainingen is onder andere ‘de interactiviteit’,” vertelt Orlando Heijmerink enthousiast. “In plaats van een simpele PowerPoint training, gaan wij interactief met de kandidaten aan de slag. Zo werken wij met interactieve tooling als Miroborden, Mentimeter en Kahoot En dat wordt gewaardeerd! Tijdens deze corona-pandemie zien we zelfs dat onze gemiddelde beoordeling van 8.3 omhoog is gegaan naar boven de 9. Iets waar we enorm trots op zijn, maar ook scherp op moeten blijven. Daarom zijn we ook de leukste opleider van Nederland”.
“Om een organisatieverandering te bewerkstelligen, is het belangrijk dat je mensen en organisaties in hun kracht zet. Het verandervermogen van de mens is er, maar je moet ze vaak wel helpen om in beweging te komen. De context en condities scheppen waarin het kiemplantje van verandering kan doorgroeien. Dit zag ik al bij ABN Amro en dit heb ik binnen Lagant voortgezet. Deze visie doorontwikkelen, geeft me heel veel energie. Zeker als je ook de groei-mindset bij mensen ziet ontstaan.” aldus Orlando.
“Als je mensen in hun overtuiging raakt, raak je hun mindset. En als je hun mindset raakt, ontstaat er ruimte voor groei, zodat beweging mogelijk wordt. Waarmee individuen teams beïnvloeden en teams de organisatie kunnen veranderen. Mensen die werken in een context waar ze in hun kracht staan. Het verandervermogen is al aanwezig en om dit tot uitvoering te zien komen is fantastisch!”
Met een online training stopt het coachen niet. Dit kun je op diverse manieren doorvoeren. Bij Lagant hebben ze dit gedaan door bijvoorbeeld ook een ExamTrainer® bij de Online Zelfstudies aan te bieden. Orlando legt het uit; “Onze ExamTrainer® bestaat uit vele zeer relevante vragen, waarmee de cursisten zich goed kunnen voorbereiden op het examen. Deze examenondersteuning wordt zeer gewaardeerd. Op deze manier kan er in de lessen zelf meer op de inhoud worden ingegaan en gaat de aandacht naar de praktische casussen van de deelnemers zelf. Ook bieden wij bij de Zelfstudies online begeleiding aan om deelnemers nog beter te coachen”.
“Je eigen zelfredzaamheid en autonomie vergroten. Dat is wat wij doen bij Lagant. We bewegen onze cursisten eigenaarschap te nemen en daarmee de impact op hun omgeving te vergroten, zodat ze bijdragen aan de continuïteit- en het bestaansrecht van een organisatie,” legt Orlando uit. “We noemen ons daarom ook Verandergidsen. Als doorgewinterde specialisten gidsen (lees: vakidioten) en inspireren wij onze cursisten en klanten. Wij denken en werken vanuit ons geloof in individuen en organisaties die met plezier in hun werk samen en in verbinding willen groeien. Want plezier geeft ruimte in het brein en dat maakt groei mogelijk. En verbinding geeft sociale steun waardoor teams beter gaan (samen) werken. De middelen die Lagant hier onder andere voor inzet zijn state of the art vaardigheidstrainingen, consultancy, coaching, certificeringstrainingen, (online) zelfstudies en examentrainingen. Centraal hierin staan de termen: interactief en, ontspannen en de rode draad is plezier!
“Het meest gelukkig worden we dan ook als deelnemers van trainingen zeggen dat ze hetgeen wat ze geleerd hebben meteen de volgende dag direct gaan toepassen in de praktijk. En als er weer gelachen is. Want een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Dat zijn de échte complimenten waar we blij van worden”
Naast coaching en het verzorgen van (online) trainingen, doet Lagant ook diverse Consultancy opdrachten. Als voorbeeld: “Onlangs hebben we een mooie consultancy opdracht afgerond bij Business Forensics. De opdrachtgever liet ons weten dat we ze echt hebben geholpen om hun organisatie te veranderen. De taal en werkvormen die we hen aanleerden stelden hen in staat om zelf het onderling samenwerken te verbeteren. Een groter compliment kunnen wij eigenlijk niet krijgen. We hebben de veranderkracht van Business Forensics aangesproken. Door ze inzichten en vaardigheden aan te reiken waarmee ze zelf aan de slag kunnen, hebben we de zelfredzaamheid van de mensen en de teams en daarmee de organisatie vergroot. De weerbaarheid is vergroot.” vertelt Orlando trots.
Als je zo met Heijmerink spreekt dan weet je waar de ambities van Lagant liggen. Ze zijn Verandergidsen die hun cursisten en klanten echt verder helpen. Verandergidsen, die zorgen voor een mindset-verandering bij hun deelnemers en inzicht en praktische tools meegeven om veranderingen te kunnen doorvoeren. “Wij ‘vakidioten’ kunnen via Lagant een positieve bijdrage leveren aan iemands gedrag en communicatie. Het maakt Lagant tevens een aantrekkelijke werkgever voor onze Verandergidsen. Want hier kunnen ze doen waar ze goed in zijn, met plezier hun vak uitoefenen en elkaar inspireren. Onze coaches zijn trots op wat ze hier opleveren. Kwaliteit, met ‘state of the art’ middelen en tools. En dat maakt mij ook trots. Want door onze tools en onze Verandergidsen zijn wij juist die betrouwbare leverancier met een hoge beoordeling,” aldus Heijmerink.
Natuurlijk worden er ook wel eens klachten ontvangen. Daar zijn we heel open over. Alle trainers ontvangen elkaars evaluatieformulieren en die van alle cursisten. Het is prima en maakt juist dat je als organisatie scherp blijft. Orlando licht toe hoe Lagant met klachten omgaat. “Juist hoe je met klachtenafhandeling omgaat, is belangrijk. Wij houden dit persoonlijk. We bellen onze cursist of klant altijd op als deze ons lager scoort dan een 7 (op een tevredenheidschaal van 1 tot 10) en dan luisteren we. We zoeken vervolgens naar een maatoplossing en stellen de klant of cursist op die manier tevreden. Juist dat persoonlijke contact en die ervaring vinden wij heel erg belangrijk en onze cursisten ook. We doen er alles aan om iedere cursist die positieve ervaring mee te geven. En zijn ze echt ontevreden dan geven we geld terug, of kunnen ze een andere training volgen. Maar gelukkig komt dat nauwelijks voor. Ook bellen wij als klanten zij een 9 of een 10 geven. Het is natuurlijk heerlijk om complimenten te krijgen. Dan luisteren we zeker ook. En delen we elkaars complimenten”. lacht Heijmerink.
Zeker in de huidige tijd, maar ook daarvoor al, zie je een enorme vraag naar online trainingen ontstaan. Deze online trainingen ofwel “Online Zelfstudies” zoals Lagant ze noemt zijn enorm populair omdat de deelnemers eigen baas zijn over de tijdstippen dat ze het volgen én hun eigen tempo kunnen volgen. Bij Lagant zie je dat de kwaliteit, de ExamTrainer® met examengarantie daar ook zeker extra pluspunten bij bieden. “Je kan dus zorgeloos aan een Online Zelfstudie van Lagant beginnen, want je weet zeker dat je slaagt. In die zelfstudies zit interactie, vind je verrassende manieren om vragen te stellen en om onderwerpen te bespreken. Filmpjes en allerlei soorten “spelletjes” activeren de cursist en zetten hem aan het denken.” vertelt Orlando.
Het zijn die filmpjes en de interactiviteit waarmee Lagant positief zich onderscheidt van andere aanbieders. Je krijgt een hele uitgebreide zelfstudie en je bepaalt zelf hoe diep je in de lesstof wilt duiken, daarbij heb je hulp van een ondersteunend platform, dat is gebaseerd op de psychologische inzichten van Psychologist Hermann Ebbinghaus (1850-1909). Aan het eind van iedere module test je je eigen kennis. Onder de “motorkap” is het zo ingericht dat je een aantal keren het juiste antwoord moet geven en dan pas kan je door naar de volgende. Daar ligt dus een slim leeralgoritme aan ten grondslag.”
De grote behoefte achter Online Zelfstudies is dat je certificaten kan behalen, die belangrijk worden geacht door overheden en corporates. Denk dan aan certificaten voor Scrum Masters, Product Owners, of Project Managers, Projectleiders, PMO’ers, Agile coaches en Team coaches. De manier van leren die Lagant biedt is flexibel, vlot en gemakkelijk. Lagant biedt daarnaast begeleiding aan. Juist om te werken aan het verdiepen van je competenties. Hiervoor kun je coaching door één van de Verandergidsen inkopen. Een mooie hybride variant die de brug slaat tussen een klassiek klassikale en een online training. Dit draagt bij aan de behoefte van professionals om competenties en vaardigheden te ontwikkelen.
Onze doelgroep bestaat uit mensen met de ambitie iets te willen veranderen bij zichzelf, in hun organisatie of in hun team. Diegenen die hun team op sleeptouw willen nemen, die resultaten willen bereiken en een hoger niveau willen bereiken, dat zijn mensen in allerlei verschillende rollen. Denk aan, business analisten, consultants, projectleiders, productmanagers/-product owners, scrum masters, IT engineers of marketeers,
Als we het over visie ontwikkeling hebben, dan willen we natuurlijk ook weten waar Lagant uiteindelijk naartoe gaat. Orlando Heijmerink is hier duidelijk over. “Zeker in deze tijd spreekt de online wereld mensen heel erg aan. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet meer weggaat. Het heeft wat dat betreft de digitalisering nog meer versneld. Maar, ik ben ervan overtuigd dat de klassikale trainingen straks weer aan zullen trekken. Want dat biedt netwerkmogelijkheden en contacten. Mensen zien het als een uitje en kunnen bovendien anderen uit hun vakgebied ontmoeten. Wij gaan dus niet terug naar alleen maar klassikale trainingen, maar we zullen meer hybride trainingsvormen gaan aanbieden aan onze cursisten. Waarbij Online Zelfstudies een heel belangrijk onderdeel als leeroplossing blijft.”
Orlando Heijmerink stelde zich deze vraag toen hij nog bij ABN AMRO werkte, waar hij leiding gaf aan diverse meerdere afdelingen en diverse collega’s coachte. Met de uitspraak dat hij graag nog trainer wilde worden, schreef hij geschiedenis voor zichzelf en Lagant. In 2016 sloot Orlando zich aan als trainer bij Lagant, waar hij nu directeur / eigenaar is samen met Jeroen Ykema. Lagant is een trainings-, consultancy bureau met als motto “leuke dingen doen met leuke mensen” en “werken aan het bedrijf waar jezelf zou willen werken”.
(tekst gaat verder onder de afbeelding)
Orlando en Jeroen werken samen aan de veranderkracht van mensen en organisaties, maar ook aan die van Lagant. Sinds haar start in 1991 heeft Lagant al circa 45.000 cursisten online en offline opgeleid. Met een waardering van gemiddeld een 8 voor kwaliteit en interactiviteit, laat dit zien dat je te maken hebt met een organisatie die weet waar ze voor staat en waar ze naartoe wil.
“Wat Lagant anders maakt dan andere opleiders op de markt van online trainingen is onder andere ‘de interactiviteit’,” vertelt Orlando Heijmerink enthousiast. “In plaats van een simpele PowerPoint training, gaan wij interactief met de kandidaten aan de slag. Zo werken wij met interactieve tooling als Miroborden, Mentimeter en Kahoot En dat wordt gewaardeerd! Tijdens deze corona-pandemie zien we zelfs dat onze gemiddelde beoordeling van 8.3 omhoog is gegaan naar boven de 9. Iets waar we enorm trots op zijn, maar ook scherp op moeten blijven. Daarom zijn we ook de leukste opleider van Nederland”.
“Om een organisatieverandering te bewerkstelligen, is het belangrijk dat je mensen en organisaties in hun kracht zet. Het verandervermogen van de mens is er, maar je moet ze vaak wel helpen om in beweging te komen. De context en condities scheppen waarin het kiemplantje van verandering kan doorgroeien. Dit zag ik al bij ABN Amro en dit heb ik binnen Lagant voortgezet. Deze visie doorontwikkelen, geeft me heel veel energie. Zeker als je ook de groei-mindset bij mensen ziet ontstaan.” aldus Orlando.
“Als je mensen in hun overtuiging raakt, raak je hun mindset. En als je hun mindset raakt, ontstaat er ruimte voor groei, zodat beweging mogelijk wordt. Waarmee individuen teams beïnvloeden en teams de organisatie kunnen veranderen. Mensen die werken in een context waar ze in hun kracht staan. Het verandervermogen is al aanwezig en om dit tot uitvoering te zien komen is fantastisch!”
Met een online training stopt het coachen niet. Dit kun je op diverse manieren doorvoeren. Bij Lagant hebben ze dit gedaan door bijvoorbeeld ook een ExamTrainer® bij de Online Zelfstudies aan te bieden. Orlando legt het uit; “Onze ExamTrainer® bestaat uit vele zeer relevante vragen, waarmee de cursisten zich goed kunnen voorbereiden op het examen. Deze examenondersteuning wordt zeer gewaardeerd. Op deze manier kan er in de lessen zelf meer op de inhoud worden ingegaan en gaat de aandacht naar de praktische casussen van de deelnemers zelf. Ook bieden wij bij de Zelfstudies online begeleiding aan om deelnemers nog beter te coachen”.
“Je eigen zelfredzaamheid en autonomie vergroten. Dat is wat wij doen bij Lagant. We bewegen onze cursisten eigenaarschap te nemen en daarmee de impact op hun omgeving te vergroten, zodat ze bijdragen aan de continuïteit- en het bestaansrecht van een organisatie,” legt Orlando uit. “We noemen ons daarom ook Verandergidsen. Als doorgewinterde specialisten gidsen (lees: vakidioten) en inspireren wij onze cursisten en klanten. Wij denken en werken vanuit ons geloof in individuen en organisaties die met plezier in hun werk samen en in verbinding willen groeien. Want plezier geeft ruimte in het brein en dat maakt groei mogelijk. En verbinding geeft sociale steun waardoor teams beter gaan (samen) werken. De middelen die Lagant hier onder andere voor inzet zijn state of the art vaardigheidstrainingen, consultancy, coaching, certificeringstrainingen, (online) zelfstudies en examentrainingen. Centraal hierin staan de termen: interactief en, ontspannen en de rode draad is plezier!
“Het meest gelukkig worden we dan ook als deelnemers van trainingen zeggen dat ze hetgeen wat ze geleerd hebben meteen de volgende dag direct gaan toepassen in de praktijk. En als er weer gelachen is. Want een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Dat zijn de échte complimenten waar we blij van worden”
Naast coaching en het verzorgen van (online) trainingen, doet Lagant ook diverse Consultancy opdrachten. Als voorbeeld: “Onlangs hebben we een mooie consultancy opdracht afgerond bij Business Forensics. De opdrachtgever liet ons weten dat we ze echt hebben geholpen om hun organisatie te veranderen. De taal en werkvormen die we hen aanleerden stelden hen in staat om zelf het onderling samenwerken te verbeteren. Een groter compliment kunnen wij eigenlijk niet krijgen. We hebben de veranderkracht van Business Forensics aangesproken. Door ze inzichten en vaardigheden aan te reiken waarmee ze zelf aan de slag kunnen, hebben we de zelfredzaamheid van de mensen en de teams en daarmee de organisatie vergroot. De weerbaarheid is vergroot.” vertelt Orlando trots.
Als je zo met Heijmerink spreekt dan weet je waar de ambities van Lagant liggen. Ze zijn Verandergidsen die hun cursisten en klanten echt verder helpen. Verandergidsen, die zorgen voor een mindset-verandering bij hun deelnemers en inzicht en praktische tools meegeven om veranderingen te kunnen doorvoeren. “Wij ‘vakidioten’ kunnen via Lagant een positieve bijdrage leveren aan iemands gedrag en communicatie. Het maakt Lagant tevens een aantrekkelijke werkgever voor onze Verandergidsen. Want hier kunnen ze doen waar ze goed in zijn, met plezier hun vak uitoefenen en elkaar inspireren. Onze coaches zijn trots op wat ze hier opleveren. Kwaliteit, met ‘state of the art’ middelen en tools. En dat maakt mij ook trots. Want door onze tools en onze Verandergidsen zijn wij juist die betrouwbare leverancier met een hoge beoordeling,” aldus Heijmerink.
Natuurlijk worden er ook wel eens klachten ontvangen. Daar zijn we heel open over. Alle trainers ontvangen elkaars evaluatieformulieren en die van alle cursisten. Het is prima en maakt juist dat je als organisatie scherp blijft. Orlando licht toe hoe Lagant met klachten omgaat. “Juist hoe je met klachtenafhandeling omgaat, is belangrijk. Wij houden dit persoonlijk. We bellen onze cursist of klant altijd op als deze ons lager scoort dan een 7 (op een tevredenheidschaal van 1 tot 10) en dan luisteren we. We zoeken vervolgens naar een maatoplossing en stellen de klant of cursist op die manier tevreden. Juist dat persoonlijke contact en die ervaring vinden wij heel erg belangrijk en onze cursisten ook. We doen er alles aan om iedere cursist die positieve ervaring mee te geven. En zijn ze echt ontevreden dan geven we geld terug, of kunnen ze een andere training volgen. Maar gelukkig komt dat nauwelijks voor. Ook bellen wij als klanten zij een 9 of een 10 geven. Het is natuurlijk heerlijk om complimenten te krijgen. Dan luisteren we zeker ook. En delen we elkaars complimenten”. lacht Heijmerink.
Zeker in de huidige tijd, maar ook daarvoor al, zie je een enorme vraag naar online trainingen ontstaan. Deze online trainingen ofwel “Online Zelfstudies” zoals Lagant ze noemt zijn enorm populair omdat de deelnemers eigen baas zijn over de tijdstippen dat ze het volgen én hun eigen tempo kunnen volgen. Bij Lagant zie je dat de kwaliteit, de ExamTrainer® met examengarantie daar ook zeker extra pluspunten bij bieden. “Je kan dus zorgeloos aan een Online Zelfstudie van Lagant beginnen, want je weet zeker dat je slaagt. In die zelfstudies zit interactie, vind je verrassende manieren om vragen te stellen en om onderwerpen te bespreken. Filmpjes en allerlei soorten “spelletjes” activeren de cursist en zetten hem aan het denken.” vertelt Orlando.
Het zijn die filmpjes en de interactiviteit waarmee Lagant positief zich onderscheidt van andere aanbieders. Je krijgt een hele uitgebreide zelfstudie en je bepaalt zelf hoe diep je in de lesstof wilt duiken, daarbij heb je hulp van een ondersteunend platform, dat is gebaseerd op de psychologische inzichten van Psychologist Hermann Ebbinghaus (1850-1909). Aan het eind van iedere module test je je eigen kennis. Onder de “motorkap” is het zo ingericht dat je een aantal keren het juiste antwoord moet geven en dan pas kan je door naar de volgende. Daar ligt dus een slim leeralgoritme aan ten grondslag.”
De grote behoefte achter Online Zelfstudies is dat je certificaten kan behalen, die belangrijk worden geacht door overheden en corporates. Denk dan aan certificaten voor Scrum Masters, Product Owners, of Project Managers, Projectleiders, PMO’ers, Agile coaches en Team coaches. De manier van leren die Lagant biedt is flexibel, vlot en gemakkelijk. Lagant biedt daarnaast begeleiding aan. Juist om te werken aan het verdiepen van je competenties. Hiervoor kun je coaching door één van de Verandergidsen inkopen. Een mooie hybride variant die de brug slaat tussen een klassiek klassikale en een online training. Dit draagt bij aan de behoefte van professionals om competenties en vaardigheden te ontwikkelen.
Onze doelgroep bestaat uit mensen met de ambitie iets te willen veranderen bij zichzelf, in hun organisatie of in hun team. Diegenen die hun team op sleeptouw willen nemen, die resultaten willen bereiken en een hoger niveau willen bereiken, dat zijn mensen in allerlei verschillende rollen. Denk aan, business analisten, consultants, projectleiders, productmanagers/-product owners, scrum masters, IT engineers of marketeers,
Als we het over visie ontwikkeling hebben, dan willen we natuurlijk ook weten waar Lagant uiteindelijk naartoe gaat. Orlando Heijmerink is hier duidelijk over. “Zeker in deze tijd spreekt de online wereld mensen heel erg aan. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet meer weggaat. Het heeft wat dat betreft de digitalisering nog meer versneld. Maar, ik ben ervan overtuigd dat de klassikale trainingen straks weer aan zullen trekken. Want dat biedt netwerkmogelijkheden en contacten. Mensen zien het als een uitje en kunnen bovendien anderen uit hun vakgebied ontmoeten. Wij gaan dus niet terug naar alleen maar klassikale trainingen, maar we zullen meer hybride trainingsvormen gaan aanbieden aan onze cursisten. Waarbij Online Zelfstudies een heel belangrijk onderdeel als leeroplossing blijft.”
Het is onze missie om klanten te helpen hun veranderambities waar te maken.
Onze locatie in Amersfoort ligt pal tegenover de hoofdingang van het NS-station en is dus eenvoudig per openbaar vervoer bereikbaar.
Kom je met de auto, dan kun je het beste parkeren in de Q-Park P+R Barchman Wuytierslaan op circa 5 minuten loopafstand van ons kantoor.