In veel trainingen is de docent de leider van de les, de focus van de aandacht en de primaire verspreider van de informatie. De docent toont zijn presentatie, veelal in de vorm van Powerpoint slides, beantwoordt vragen, laat de deelnemers de theorie oefenen en geeft feedback.
Deelnemers in de flipped classroom zijn meer betrokken. Zij bestuderen thuis de theorie en tijdens de les werken zij zelfstandig of in kleine groepen live aan problemen onder leiding van een verandergids. Het is een vorm van blended learning die al veel in het hoger onderwijs wordt toegepast. De verandergids is voor vragen bereikbaar gedurende de studie.
Een IPMA-certificering is de beste stap naar aantoonbaar beter project-, programma-, en portfoliomanagement (PPP). Het zorgt ervoor dat projecten beheersbaar worden, dat competenties van professionals zichtbaar verbeteren en dat organisaties een keurmerk van kwaliteit en transparantie op het gebied van projectmanagement kunnen overleggen. IPMA-certificering is in de hele wereld toonaangevend.
IPMA staat voor “International Project Management Association”. Dit is een overkoepelende associatie van nationale brancheverenigingen voor projectmanagement. Een van de belangrijke activiteiten van de brancheverenigingen is het certificeren, normeren en accrediteren van projectmanagers en projectmanagement.
In dat kader heeft IPMA in 2015 de Individual Competence Baseline ICB 4.0 (ISBN 97894-92338-006) gepubliceerd. Hiermee wordt tegelijkertijd duidelijk dat IPMA zich bij de professionaliseringsvraag niet richt op kennis en kunde ontwikkeling gebaseerd op een bepaalde methode (zoals bijvoorbeeld PRINCE2© of Projectmatig werken©) maar gebaseerd op individuele competenties; het toepassen van kennis(“knowledge”), kunde (“skills”) en vaardigheden (“abilities”) om gewenste resultaten te bereiken.
De ICB 4.0 is een integrale competentie standaard waaraan individuen moeten voldoen die in het project-, programma- en portfolio werkveld actief zijn. De ICB 4.0 bouwt weliswaar voort op eerdere versies, maar contextuele en gedragsmatige competenties staan nu meer centraal. Thema’s die meer aandacht krijgen zijn bijvoorbeeld:
Flexibel kunnen reageren op continu wijzigende omstandigheden is belangrijker dan het vasthouden aan plannen. De rol van de projectmanager verschuift van een regelende manager naar een proces intermediair tussen business management, gebruikers en leveranciers.
Om in de hedendaagse projectcontext de rol als projectmanager succesvol te kunnen vervullen, worden in de ICB 4.0 in totaal 28 competenties onderkend die onderverdeeld zijn in 3 competentie gebieden:
Voor projectmanagement bestaan er vier IPMA-niveaus waarin je kunt certificeren. Zo kan iedereen die actief is in projecten een passend niveau vinden. Als je een projectmedewerker of beginnend projectmanager bent, dan is IPMA D voor jou. Wanneer je minimaal drie jaar ervaring hebt, is IPMA C wellicht passend. Vervolgens is IPMA B voor de projectmanager met minimaal vijf jaar aantoonbare ervaring in complexere projecten. En uiteindelijk is IPMA A bedoeld voor de meest ervaren projectmanagers. Per certificeringsniveau gelden andere examenonderdelen, toelatingseisen en tarieven.
Organisaties werken steeds meer op een projectmatige wijze. Daarmee neemt ook de behoefte aan brede ondersteuning van projecten toe. Als PMO-medewerker ondersteun je op professionele wijze projecten, programma’s of portfolio’s binnen jouw organisatie. Zo ontwikkel en beheer je processen, procedures, werkinstructies, tools en technieken. Ook adviseer je het management hierover. Je zorgt ervoor dat projecten binnen je organisatie sneller starten en dat de leerpunten uit projecten breed worden uitgedragen.
Het is onze missie om klanten te helpen hun veranderambities waar te maken.
Onze locatie in Amersfoort ligt pal tegenover de hoofdingang van het NS-station en is dus eenvoudig per openbaar vervoer bereikbaar.
Kom je met de auto, dan kun je het beste parkeren in de Q-Park P+R Barchman Wuytierslaan op circa 5 minuten loopafstand van ons kantoor.