Psst.. t/m 31 augustus zijn er weer Lagant's Zinderende Zomerweken: Korting op e-learning en trainingen!
MENU

Hoe Lagant al 30 jaar voor veranderkennis zorgt

Lagant bestaat 30 jaar! Hoogste tijd dus, om eens terug te blikken. Wij vroegen Jeroen Ykema, Directeur van Lagant, over het ontstaan van Lagant, de groei die zij de afgelopen decennia heeft doorgemaakt, wat het betekent om verandergids te zijn, en de toekomstplannen voor het bedrijf.
Door: Webteam Lagant op 25 februari 2022.
Lezen in: 5 minuten.

Lagant bestaat inmiddels 30 jaar en is een bekende naam op het gebied van verandermanagement. Neem ons eens mee terug naar 30 jaar geleden, naar het begin van Lagant.
Jeroen Ykema: ‘’30 jaar geleden, in 1991, zijn wij opgericht door de heren Ad van den Akker en Piet Verpoorte. Nadat Piet Verpoorte drie jaar later een directiefunctie aanvaarde bij een groot internationaal IT-bedrijf, heeft Ad van Den Akker richting en sturing gegeven aan Lagant in de rol van algemeen directeur. Hij heeft zich vervolgens al snel laten accrediteren als trainer voor PRINCE2 en zo is Lagant begonnen met het aanbieden van trainingen.

Via deze weg is de koers, vanaf dat moment, gezet naar een combinatie van trainingen en interim-consultancy klussen. Verder op de tijdlijn kijkend hechten wij dan ook groot belang aan het feit dat, naast het geven van trainingen, onze trainers ook praktijkervaring hebben. Dit, voor het beheersen van een optimale balans tussen theorie- en praktijk.

In recent verleden, onder andere door de financiële crisis, zag je vervolgens dat hier verandering in kwam; het aantal consultancy- en interim-opdrachten nam af, terwijl het aantal trainingen razendsnel omhoogschoot. Hierdoor is Lagant steeds meer een opleidingsbureau geworden, waarbij op een gegeven zo een 90% van de omzet uit opleidingen voortkwam.
Ik ben er zelf in 2011 bij gekomen als directeur en een van de zaken die ik wilde veranderen is dat er een gezondere verhouding kwam hierin, dus dat het weer wat meer richting een evenwichtigere balans ging. Hier zijn we vervolgens hard mee aan de slag gegaan en als ik nu kijk naar de huidige situatie, dan zitten we in termen van omzet op zo een 40% aan omzet uit opleidingen en 60% aan omzet uit interim en consultancy dienstverlening. Zo zie je dat er een gezondere balans is ontstaan, welke we ook graag zo willen blijven houden en voortzetten, nu en in de toekomst.’’

Inmiddels zijn er meer dan 20 specialisten die jullie verandergidsen noemen. Hoe verliep de weg hiernaartoe?
Jeroen Ykema: ‘’Zo een 5 jaar geleden zagen we een verandering in de markt, waarbij we de vragen vanuit onze klanten centraal hebben gesteld. Wat je zag was dat bij de vragen die wij ontvingen de nadruk lag op verandermanagement in de breedte. Hier speelde de Agile-methode een belangrijke rol in, met de toename in populariteit ervan.

En weliswaar hebben we in 2006 onze eerste Agile-training gegeven, maar het is eigenlijk nooit echt verder gekomen dan het geven van trainingen. Dus we hebben toentertijd besloten om onze focus iets breder te zetten, door de focus te leggen op verandermanagement in het algemeen. En daar is ook de term verandergids ontstaan. Waar wij hiermee op doelen is het gidsen van de weg naar het creëren van een duurzaam en blijvend effect. Dit bewerkstelligen we door de veranderingen uit te laten voeren door de klant zelf in plaats van zelf de leiding te nemen hierin. Dit, zodat de klant het proces zich ook daadwerkelijk eigen maakt. Wij zijn dus echt actief als, zoals het woord al zegt, verandergidsen.’’

De afgelopen 30 jaar is er zeker wat veranderd op het gebied van studeren/lesgeven, projectmatig werken en veranderingen doorvoeren in organisaties. Hoe is Lagant hiermee omgegaan?
Jeroen Ykema: ‘’Nou moet ik allereerst constateren dat de hoeveelheid veranderingen best meevalt. Als je bijvoorbeeld gaat kijken naar hoe mensen hedendaags leren ten opzichte van 30 jaar geleden, dan zit daar niet zo bijster veel verschil in. Zo zijn er nog altijd 3 typen studenten te onderscheiden, namelijk: auditief, visueel en lezend lerende studenten.’’

Echter, wat je wel hebt zien veranderen is het feit dat we van voornamelijk fysieke trainingen en af en toe een virtuele training geven, vrijwel 360 graden zijn gedraaid naar nu voornamelijk virtuele trainingen en af en toe een fysieke training geven. De verandering hierin is natuurlijk teweeggebracht, voornamelijk, door de COVID19-pandemie en de impact met bijbehorende gevolgen ervan binnen onze tak.

Lagant wil in de top 3 staan als het gaat om consultancy organisaties op het gebied van Agile, Project, Project- en Portfolio Management. Hoe gaan jullie dat voor elkaar krijgen?
Jeroen Ykema: ‘’Daar hebben we 2 principes voor opgesteld, waar we mee werken. De eerste is door de behoeften van de afnemers en bedrijven centraal te stellen. Een luisterend oor bieden naar de wensen van de doelgroep en je aanbod hierop aanpassen. Dit kan te maken hebben met de inhoud, maar bijvoorbeeld ook met de zichtbaarheid van Lagant.

Het andere principe is onze wens om te groeien als aanbieder. We hebben nog meer mensen nodig om dit te kunnen bereiken, dus we zijn echt op zoek naar, wat wij noemen, de vakidioten. De mensen die echt gaan voor het vak, die passen ook heel goed bij Lagant. Daarnaast hebben wij het uitdrukkelijke doel om onze interne kennis te gaan delen met de buitenwereld. Dit willen wij onder andere realiseren door het uitbreiden en communiceren van onze digitale kennisbank.’’

Wat betekent het om een verandergids te zijn? En wat betekent het voor een bedrijf om een goede verandergids te hebben?
Jeroen Ykema: ‘’De perfecte verandergids is iemand die een gezonde mate van zelfverzekerdheid met zich mee kan brengen en ook kan uitdragen naar de klant toe. Dit is van groot belang bij het meenemen en zeker ook activeren van de klant in het proces. En dit komt bij ons ook vaak vandaan uit het tot de puntjes beheersen van de vakinhoudelijke kennis. Vandaar de term vakidioten. Het is bij ons namelijk ontzettend belangrijk dat je gewoon de kennis van het vak hebt.

Wat een verandergids vervolgens kenmerkt zijn uitstekende communicatievaardigheden en het meedenken met de klant, maar ook de durf om als het nodig is de klant de waarheid te vertellen. En dit is zeker niet altijd even makkelijk, maar het is uiteindelijke onze taak om de boodschap eerlijk te brengen. Uiteindelijk heeft de klant daar het meeste baat bij en kan het gewenste resultaat op deze manier zo efficiënt en effectief mogelijk bereikt worden. Dus de intentie om de klant echt te helpen zit verweven in een goede verandergids.’’

Wat zijn de toekomstplannen voor Lagant?
Jeroen Ykema: ‘’We zijn van plan om een grote slag te slaan in onze groei, dus we zijn hier actief mee bezig momenteel. We ambiëren immers groei, op alle vlakken. Zo blijven we investeren in en ontwikkelen van onze trainingen. Een van de aspecten hierin is dat we ook digitaal nog meer willen kunnen bieden. Denk hierbij aan het ontwikkelen van abonnementsvormen, maar ook platformen zodat mensen en bedrijven elkaar daarop kunnen ontmoeten en we een continue cyclus van informatie-uitwisseling in werking kunnen laten treden. En zo staan er nog veel meer interessante ontwikkelingen en uitdagingen op onze agenda, waar we zoals altijd vol energie en enthousiasme aan werken en mee bezig zijn.’’

Lagant bestaat inmiddels 30 jaar en is een bekende naam op het gebied van verandermanagement. Neem ons eens mee terug naar 30 jaar geleden, naar het begin van Lagant.
Jeroen Ykema: ‘’30 jaar geleden, in 1991, zijn wij opgericht door de heren Ad van den Akker en Piet Verpoorte. Nadat Piet Verpoorte drie jaar later een directiefunctie aanvaarde bij een groot internationaal IT-bedrijf, heeft Ad van Den Akker richting en sturing gegeven aan Lagant in de rol van algemeen directeur. Hij heeft zich vervolgens al snel laten accrediteren als trainer voor PRINCE2 en zo is Lagant begonnen met het aanbieden van trainingen.

Via deze weg is de koers, vanaf dat moment, gezet naar een combinatie van trainingen en interim-consultancy klussen. Verder op de tijdlijn kijkend hechten wij dan ook groot belang aan het feit dat, naast het geven van trainingen, onze trainers ook praktijkervaring hebben. Dit, voor het beheersen van een optimale balans tussen theorie- en praktijk.

In recent verleden, onder andere door de financiële crisis, zag je vervolgens dat hier verandering in kwam; het aantal consultancy- en interim-opdrachten nam af, terwijl het aantal trainingen razendsnel omhoogschoot. Hierdoor is Lagant steeds meer een opleidingsbureau geworden, waarbij op een gegeven zo een 90% van de omzet uit opleidingen voortkwam.
Ik ben er zelf in 2011 bij gekomen als directeur en een van de zaken die ik wilde veranderen is dat er een gezondere verhouding kwam hierin, dus dat het weer wat meer richting een evenwichtigere balans ging. Hier zijn we vervolgens hard mee aan de slag gegaan en als ik nu kijk naar de huidige situatie, dan zitten we in termen van omzet op zo een 40% aan omzet uit opleidingen en 60% aan omzet uit interim en consultancy dienstverlening. Zo zie je dat er een gezondere balans is ontstaan, welke we ook graag zo willen blijven houden en voortzetten, nu en in de toekomst.’’

Inmiddels zijn er meer dan 20 specialisten die jullie verandergidsen noemen. Hoe verliep de weg hiernaartoe?
Jeroen Ykema: ‘’Zo een 5 jaar geleden zagen we een verandering in de markt, waarbij we de vragen vanuit onze klanten centraal hebben gesteld. Wat je zag was dat bij de vragen die wij ontvingen de nadruk lag op verandermanagement in de breedte. Hier speelde de Agile-methode een belangrijke rol in, met de toename in populariteit ervan.

En weliswaar hebben we in 2006 onze eerste Agile-training gegeven, maar het is eigenlijk nooit echt verder gekomen dan het geven van trainingen. Dus we hebben toentertijd besloten om onze focus iets breder te zetten, door de focus te leggen op verandermanagement in het algemeen. En daar is ook de term verandergids ontstaan. Waar wij hiermee op doelen is het gidsen van de weg naar het creëren van een duurzaam en blijvend effect. Dit bewerkstelligen we door de veranderingen uit te laten voeren door de klant zelf in plaats van zelf de leiding te nemen hierin. Dit, zodat de klant het proces zich ook daadwerkelijk eigen maakt. Wij zijn dus echt actief als, zoals het woord al zegt, verandergidsen.’’

De afgelopen 30 jaar is er zeker wat veranderd op het gebied van studeren/lesgeven, projectmatig werken en veranderingen doorvoeren in organisaties. Hoe is Lagant hiermee omgegaan?
Jeroen Ykema: ‘’Nou moet ik allereerst constateren dat de hoeveelheid veranderingen best meevalt. Als je bijvoorbeeld gaat kijken naar hoe mensen hedendaags leren ten opzichte van 30 jaar geleden, dan zit daar niet zo bijster veel verschil in. Zo zijn er nog altijd 3 typen studenten te onderscheiden, namelijk: auditief, visueel en lezend lerende studenten.’’

Echter, wat je wel hebt zien veranderen is het feit dat we van voornamelijk fysieke trainingen en af en toe een virtuele training geven, vrijwel 360 graden zijn gedraaid naar nu voornamelijk virtuele trainingen en af en toe een fysieke training geven. De verandering hierin is natuurlijk teweeggebracht, voornamelijk, door de COVID19-pandemie en de impact met bijbehorende gevolgen ervan binnen onze tak.

Lagant wil in de top 3 staan als het gaat om consultancy organisaties op het gebied van Agile, Project, Project- en Portfolio Management. Hoe gaan jullie dat voor elkaar krijgen?
Jeroen Ykema: ‘’Daar hebben we 2 principes voor opgesteld, waar we mee werken. De eerste is door de behoeften van de afnemers en bedrijven centraal te stellen. Een luisterend oor bieden naar de wensen van de doelgroep en je aanbod hierop aanpassen. Dit kan te maken hebben met de inhoud, maar bijvoorbeeld ook met de zichtbaarheid van Lagant.

Het andere principe is onze wens om te groeien als aanbieder. We hebben nog meer mensen nodig om dit te kunnen bereiken, dus we zijn echt op zoek naar, wat wij noemen, de vakidioten. De mensen die echt gaan voor het vak, die passen ook heel goed bij Lagant. Daarnaast hebben wij het uitdrukkelijke doel om onze interne kennis te gaan delen met de buitenwereld. Dit willen wij onder andere realiseren door het uitbreiden en communiceren van onze digitale kennisbank.’’

Wat betekent het om een verandergids te zijn? En wat betekent het voor een bedrijf om een goede verandergids te hebben?
Jeroen Ykema: ‘’De perfecte verandergids is iemand die een gezonde mate van zelfverzekerdheid met zich mee kan brengen en ook kan uitdragen naar de klant toe. Dit is van groot belang bij het meenemen en zeker ook activeren van de klant in het proces. En dit komt bij ons ook vaak vandaan uit het tot de puntjes beheersen van de vakinhoudelijke kennis. Vandaar de term vakidioten. Het is bij ons namelijk ontzettend belangrijk dat je gewoon de kennis van het vak hebt.

Wat een verandergids vervolgens kenmerkt zijn uitstekende communicatievaardigheden en het meedenken met de klant, maar ook de durf om als het nodig is de klant de waarheid te vertellen. En dit is zeker niet altijd even makkelijk, maar het is uiteindelijke onze taak om de boodschap eerlijk te brengen. Uiteindelijk heeft de klant daar het meeste baat bij en kan het gewenste resultaat op deze manier zo efficiënt en effectief mogelijk bereikt worden. Dus de intentie om de klant echt te helpen zit verweven in een goede verandergids.’’

Wat zijn de toekomstplannen voor Lagant?
Jeroen Ykema: ‘’We zijn van plan om een grote slag te slaan in onze groei, dus we zijn hier actief mee bezig momenteel. We ambiëren immers groei, op alle vlakken. Zo blijven we investeren in en ontwikkelen van onze trainingen. Een van de aspecten hierin is dat we ook digitaal nog meer willen kunnen bieden. Denk hierbij aan het ontwikkelen van abonnementsvormen, maar ook platformen zodat mensen en bedrijven elkaar daarop kunnen ontmoeten en we een continue cyclus van informatie-uitwisseling in werking kunnen laten treden. En zo staan er nog veel meer interessante ontwikkelingen en uitdagingen op onze agenda, waar we zoals altijd vol energie en enthousiasme aan werken en mee bezig zijn.’’

Door Webteam Lagant

Onze Verandergidsen zijn gedreven en hebben een passie voor het vak. Toch is iedere Verandergids uniek. Authentiek zijn vinden we namelijk belangrijk, want vanuit vrijheid in denken en doen ontstaat creativiteit. Zo ontdek je andere invalshoeken en nieuwe perspectieven. Dat helpt je verder.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maandelijks inspirerende tips en informatie ontvangen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand inspirerende tips en handige informatie.
Nieuwsbrief Footer

Lagant partners

Het is onze missie om klanten te helpen hun veranderambities waar te maken.

Stationsplein 26
3818 LE Amersfoort

Onze locatie in Amersfoort ligt pal tegenover de hoofdingang van het NS-station en is dus eenvoudig per openbaar vervoer bereikbaar.
Kom je met de auto, dan kun je het beste parkeren in de Q-Park P+R Barchman Wuytierslaan op circa 5 minuten loopafstand van ons kantoor.

[email protected]+31 (0)41 322 4106
8.9
 201 beoordelingen
Van AetsveldSLIM-subsidieregelingVerandergidsIPMA CompactPRINCE2 Compact
Deze website draait op 100% duurzame energie, gewonnen uit kooldioxidevrije en milieuvriendelijke waterkracht.
© 1991-2024 Lagant | Alle rechten voorbehouden |