Anders gezegd; de primaire focus van een product owner moet zijn het genereren van waarde voor de organisatie, doordat de gewenste effecten omgezet worden in voordelen voor de organisatie. Denk hierbij aan hogere omzet, hogere klanttevredenheid of lagere risico's. Omdat batenmanagement als uitgangspunt neemt "begin with the end in mind" (ja, Stephen Covey) draagt het bij aan het versterken van focus. En omdat Batenkaarten (benefits mapping) de relatie tussen initatief en baten eigenaren visualiseert, draagt het bij aan eigenaarschap.
Een product owner is verantwoordelijk voor het prioriteren van de product backlog en aan het continue realiseren van de hoogste business waarde voor de organisatie. De vraag is echter in hoeverre het releasen en deployen van user stories ook echt tot baten voor de organisatie leidt? Namelijk, baten komen pas tot stand als gedeployde user stories daadwerkelijk gebruikt worden door mensen.
Laten we een voorbeeld bespreken. Een product owner is verantwoordelijk voor de interactie met de klant en daarmee voor het verhogen van omzet door het gebruik van een CRM systeem. In het CRM systeem worden mooie verbeteringen aangebracht. Zoals, bijvoorbeeld een next best sell suggestie. Een dergelijke prachtige functionaliteit heeft pas zin als accountmanagers daadwerkelijk de klant benaderen en deze potentiele verkoop bespreekbaar maakt en weet te verkopen aan de klant. Pas met een verhoogde omzet als effect, verdient de organisatie zijn investeringen terug en realiseert zij baten. Zijn de opgeleverde user stories klein van aard, vanzelfsprekend en laagdrempelig in het gebruik, dan is er wellicht weinig extra 's nodig om de extra baten te realiseren. Maar als dat niet het geval is, dan zijn extra inspanningen nodig. Batenmanagement en batenkaarten helpen daarbij.
Mijn ervaring is dat uitvoeren van batenmanagement en het maken van batenkaarten (benefits mappen) bijdragen aan het realiseren van gewenste effecten als gevolg van investeringsbeslissingen. Batenkaarten tonen de relatie tussen het doel, de baten die daarvoor nodig zijn, de beoogde veranderingen die plaats moeten vinden door ander gedrag van mensen of aangepaste processen, die de opgeleverde (minimum viable) producten gaan gebruiken. Batenkaarten visualiseren in één oogopslag de relatie tussen de initiatieven uit de dagelijkse praktijk en de strategische doelstellingen. Deze visualisatie past naadloos in de scrum cyclus "transparancy, inspect en adapt". Door de batenkaart fysiek op te hangen stimuleert het gedeeld begrip onder belanghebbenden.
Focus wordt versterkt omdat het strategische doel direct in relatie staat tot de dagelijkse praktijk van wat solution teams aan het ontwikkelen zijn. Solution teams kunnen daarover vragen stellen aan de product en business owners. Dit draagt bij aan een gevoel van richting en zingeving. Batenkaarten tonen wie de eigenaars zijn van de baten. De bateneigenaren dienen actie te ondernemen om de investeringen terug te verdienen. Deze bateneigenaren zullen gezaghebbenden in de organisatie moeten zijn die in de lijn in staat zijn. Het zijn die seniore leiders in de organisatie die de baten gaan realiseren. In het genoemde voorbeeld is dat bijvoorbeeld een commercieel directeur die eindverantwoordelijk is voor omzet en daadwerkelijk accountmanagers en/of sales managers aanstuurt.
Ik ben benieuwd wat de ervaringen van product owners zijn bij de daadwerkelijk betrokkenheid van het realiseren van baten, vooral nadat de oplevering van functionaliteiten is gerealiseerd. En in hoeverre batenkaarten daar een bijdrage in zou kunnen spelen of speelt. Benieuwd naar reacties?
Wil je meer weten over batenmanagement en/of zelf ontdekken wat de voordelen zijn van het gebruik van batenkaarten? Laat het me weten!
[email protected] of 06 1321 7772.
Meer weten over de training Advanced Product Owner Experience? Op de eerstvolgende training met startdatum 14 december (tweede trainingsdag 13 januari) hebben we nu een aantrekkelijke eindejaarsaanbieding. Gebruik couponcode OWNER22 voor € 285,- korting!* Klik hier om naar de training te gaan.
*Code is uitsluitend gelding voor de geldig voor de Training Advanced Product Owner Experience met startdatum 14 december, geboekt via onze webshop.
Anders gezegd; de primaire focus van een product owner moet zijn het genereren van waarde voor de organisatie, doordat de gewenste effecten omgezet worden in voordelen voor de organisatie. Denk hierbij aan hogere omzet, hogere klanttevredenheid of lagere risico's. Omdat batenmanagement als uitgangspunt neemt "begin with the end in mind" (ja, Stephen Covey) draagt het bij aan het versterken van focus. En omdat Batenkaarten (benefits mapping) de relatie tussen initatief en baten eigenaren visualiseert, draagt het bij aan eigenaarschap.
Een product owner is verantwoordelijk voor het prioriteren van de product backlog en aan het continue realiseren van de hoogste business waarde voor de organisatie. De vraag is echter in hoeverre het releasen en deployen van user stories ook echt tot baten voor de organisatie leidt? Namelijk, baten komen pas tot stand als gedeployde user stories daadwerkelijk gebruikt worden door mensen.
Laten we een voorbeeld bespreken. Een product owner is verantwoordelijk voor de interactie met de klant en daarmee voor het verhogen van omzet door het gebruik van een CRM systeem. In het CRM systeem worden mooie verbeteringen aangebracht. Zoals, bijvoorbeeld een next best sell suggestie. Een dergelijke prachtige functionaliteit heeft pas zin als accountmanagers daadwerkelijk de klant benaderen en deze potentiele verkoop bespreekbaar maakt en weet te verkopen aan de klant. Pas met een verhoogde omzet als effect, verdient de organisatie zijn investeringen terug en realiseert zij baten. Zijn de opgeleverde user stories klein van aard, vanzelfsprekend en laagdrempelig in het gebruik, dan is er wellicht weinig extra 's nodig om de extra baten te realiseren. Maar als dat niet het geval is, dan zijn extra inspanningen nodig. Batenmanagement en batenkaarten helpen daarbij.
Mijn ervaring is dat uitvoeren van batenmanagement en het maken van batenkaarten (benefits mappen) bijdragen aan het realiseren van gewenste effecten als gevolg van investeringsbeslissingen. Batenkaarten tonen de relatie tussen het doel, de baten die daarvoor nodig zijn, de beoogde veranderingen die plaats moeten vinden door ander gedrag van mensen of aangepaste processen, die de opgeleverde (minimum viable) producten gaan gebruiken. Batenkaarten visualiseren in één oogopslag de relatie tussen de initiatieven uit de dagelijkse praktijk en de strategische doelstellingen. Deze visualisatie past naadloos in de scrum cyclus "transparancy, inspect en adapt". Door de batenkaart fysiek op te hangen stimuleert het gedeeld begrip onder belanghebbenden.
Focus wordt versterkt omdat het strategische doel direct in relatie staat tot de dagelijkse praktijk van wat solution teams aan het ontwikkelen zijn. Solution teams kunnen daarover vragen stellen aan de product en business owners. Dit draagt bij aan een gevoel van richting en zingeving. Batenkaarten tonen wie de eigenaars zijn van de baten. De bateneigenaren dienen actie te ondernemen om de investeringen terug te verdienen. Deze bateneigenaren zullen gezaghebbenden in de organisatie moeten zijn die in de lijn in staat zijn. Het zijn die seniore leiders in de organisatie die de baten gaan realiseren. In het genoemde voorbeeld is dat bijvoorbeeld een commercieel directeur die eindverantwoordelijk is voor omzet en daadwerkelijk accountmanagers en/of sales managers aanstuurt.
Ik ben benieuwd wat de ervaringen van product owners zijn bij de daadwerkelijk betrokkenheid van het realiseren van baten, vooral nadat de oplevering van functionaliteiten is gerealiseerd. En in hoeverre batenkaarten daar een bijdrage in zou kunnen spelen of speelt. Benieuwd naar reacties?
Wil je meer weten over batenmanagement en/of zelf ontdekken wat de voordelen zijn van het gebruik van batenkaarten? Laat het me weten!
[email protected] of 06 1321 7772.
Meer weten over de training Advanced Product Owner Experience? Op de eerstvolgende training met startdatum 14 december (tweede trainingsdag 13 januari) hebben we nu een aantrekkelijke eindejaarsaanbieding. Gebruik couponcode OWNER22 voor € 285,- korting!* Klik hier om naar de training te gaan.
*Code is uitsluitend gelding voor de geldig voor de Training Advanced Product Owner Experience met startdatum 14 december, geboekt via onze webshop.
Het is onze missie om klanten te helpen hun veranderambities waar te maken.
Onze locatie in Amersfoort ligt pal tegenover de hoofdingang van het NS-station en is dus eenvoudig per openbaar vervoer bereikbaar.
Kom je met de auto, dan kun je het beste parkeren in de Q-Park P+R Barchman Wuytierslaan op circa 5 minuten loopafstand van ons kantoor.