MENU

Het spanningsveld tussen directe patiënten zorg en langere termijn innovatie

In de wereld van de zorg staan medici en verpleegkundigen dagelijks voor de uitdagende taak, om optimale zorg te bieden.
Door: Orlando Heijmerink op 22 maart 2024.
Lezen in: 2 minuten.

In een context van hoog verzuim, hoog verloop en vele vacatures is dat al een uitdaging op zich. Tegelijkertijd zijn nog vele processen handmatig en inefficient, met hoge foutkans, met hoge kosten als gevolg. Het implementeren van procesinnovaties of verbeteringen voor de langere termijn staat daarmee in een hoog spanningsveld.  Dit spanningsveld wordt vaak gekenmerkt door een 'hit and run' mentaliteit, waarbij de nadruk ligt op de directe patiëntenzorg, waardoor kleinere of grotere verbeteringen niet van de grond komen. Echter, het belang van wendbaarheid én stabiliteit is cruciaal om op lange termijn succesvol te zijn en bij te dragen aan beheersbare kosten in de zorgwereld. 

De oorzaak van dit spanningsveld ligt vaak in de natuurlijke (en terechte) neiging van mensen om direct actie te willen ondernemen wanneer zich een probleem voordoet. Deze directe respons is begrijpelijk en vaak noodzakelijk in veel situaties, maar vormt een drempel voor langdurige innovatie. Om daadwerkelijk vooruitgang te boeken op de lange termijn, is het essentieel om tijd en prioriteit vrij te maken voor innovatie en verbetering. Het leiderschap van zorgorganisaties hebben hier een complexe en uitdagende balanceer act uit te voeren. En toch is dit nodig. 

Het is belangrijk om geen grote projecten of grote veranderingen te willen doorvoeren, maar in plaats daarvan te focussen op het stapsgewijs en energievol experimenteren en verbeteren. Dit betekent het creëren van een sfeer en cultuur waar in kleine vooruitgang wordt geboekt. Het omarmen van kleine aanpassingen, succesjes vieren, en het zoeken naar die paar enthousiastelingen (early adaptors) om dat op te starten, is cruciaal. De ware kunst van leiders is om binnen de complexe wereld van de zorg en de enorme prestatiedruk hier toch prioriteit aan te geven en deze "kiemplantjes" te beschermen, zodat zij tot wasdom kunnen komen. 

Bij Lagant begrijpen we het belang van deze balans tussen directe zorg en langdurige innovatie. Daarom bieden we naast in-company trainingen om je te certificeren in projectmatig of agile werken ook interactieve trainingen en workshops aan die professionals in de zorg helpen om effectief om te gaan met dit spanningsveld. Onze workshops richten zich het vergroten van draagvlak om energie te ontlokken en draagvlak te realiseren. Zoals visievorming, facilitatie vaardigheden, stakeholdermanagement, customer jouney mapping, empathy mapping.  Dat doen we vanuit het gedachtengoed voor doen, samen doen, zelf doen, zodat onze klanten dat zelf gaan toepassen. en een succesvolle balans te vinden tussen directe actie en langdurige innovatie.

Lagant Verandergids 1600867552648 1

Neem gerust contact met ons op als je vragen hebt over projectmanagement: wij helpen jou of jouw bedrijf graag op weg.

Lagant Management Consultants BV
[email protected]
+31 (0)41 3224 106

In een context van hoog verzuim, hoog verloop en vele vacatures is dat al een uitdaging op zich. Tegelijkertijd zijn nog vele processen handmatig en inefficient, met hoge foutkans, met hoge kosten als gevolg. Het implementeren van procesinnovaties of verbeteringen voor de langere termijn staat daarmee in een hoog spanningsveld.  Dit spanningsveld wordt vaak gekenmerkt door een 'hit and run' mentaliteit, waarbij de nadruk ligt op de directe patiëntenzorg, waardoor kleinere of grotere verbeteringen niet van de grond komen. Echter, het belang van wendbaarheid én stabiliteit is cruciaal om op lange termijn succesvol te zijn en bij te dragen aan beheersbare kosten in de zorgwereld. 

De oorzaak van dit spanningsveld ligt vaak in de natuurlijke (en terechte) neiging van mensen om direct actie te willen ondernemen wanneer zich een probleem voordoet. Deze directe respons is begrijpelijk en vaak noodzakelijk in veel situaties, maar vormt een drempel voor langdurige innovatie. Om daadwerkelijk vooruitgang te boeken op de lange termijn, is het essentieel om tijd en prioriteit vrij te maken voor innovatie en verbetering. Het leiderschap van zorgorganisaties hebben hier een complexe en uitdagende balanceer act uit te voeren. En toch is dit nodig. 

Het is belangrijk om geen grote projecten of grote veranderingen te willen doorvoeren, maar in plaats daarvan te focussen op het stapsgewijs en energievol experimenteren en verbeteren. Dit betekent het creëren van een sfeer en cultuur waar in kleine vooruitgang wordt geboekt. Het omarmen van kleine aanpassingen, succesjes vieren, en het zoeken naar die paar enthousiastelingen (early adaptors) om dat op te starten, is cruciaal. De ware kunst van leiders is om binnen de complexe wereld van de zorg en de enorme prestatiedruk hier toch prioriteit aan te geven en deze "kiemplantjes" te beschermen, zodat zij tot wasdom kunnen komen. 

Bij Lagant begrijpen we het belang van deze balans tussen directe zorg en langdurige innovatie. Daarom bieden we naast in-company trainingen om je te certificeren in projectmatig of agile werken ook interactieve trainingen en workshops aan die professionals in de zorg helpen om effectief om te gaan met dit spanningsveld. Onze workshops richten zich het vergroten van draagvlak om energie te ontlokken en draagvlak te realiseren. Zoals visievorming, facilitatie vaardigheden, stakeholdermanagement, customer jouney mapping, empathy mapping.  Dat doen we vanuit het gedachtengoed voor doen, samen doen, zelf doen, zodat onze klanten dat zelf gaan toepassen. en een succesvolle balans te vinden tussen directe actie en langdurige innovatie.

Lagant Verandergids 1600867552648 2

Neem gerust contact met ons op als je vragen hebt over projectmanagement: wij helpen jou of jouw bedrijf graag op weg.

Lagant Management Consultants BV
[email protected]
+31 (0)41 3224 106

Door Orlando Heijmerink

Mijn missie is om iedereen verandergids te maken. Ik wil mensen in staat stellen om in hun eigen werkomgeving meer impact te maken, zodat zij zelf veranderingen kunnen laten doen slagen. Dat doe ik door de juiste vragen te stellen vanuit het klantbelang, door interactie te organiseren en mijn klanten te blijven verrassen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maandelijks inspirerende tips en informatie ontvangen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand inspirerende tips en handige informatie.
Nieuwsbrief Footer

Lagant partners

Het is onze missie om klanten te helpen hun veranderambities waar te maken.

Stationsplein 26
3818 LE Amersfoort

Onze locatie in Amersfoort ligt pal tegenover de hoofdingang van het NS-station en is dus eenvoudig per openbaar vervoer bereikbaar.
Kom je met de auto, dan kun je het beste parkeren in de Q-Park P+R Barchman Wuytierslaan op circa 5 minuten loopafstand van ons kantoor.

[email protected]+31 (0)41 322 4106
8.9
 152 beoordelingen
Van AetsveldSLIM-subsidieregelingVerandergidsIPMA CompactPRINCE2 Compact
Deze website draait op 100% duurzame energie, gewonnen uit kooldioxidevrije en milieuvriendelijke waterkracht.
© 1991-2024 Lagant | Alle rechten voorbehouden |