Mijn doel als Agile coach is om de klant echt te helpen. Ervoor te zorgen dat er Agile (behendig) wordt meebewogen met steeds sneller wijzigende omstandigheden. Om bijvoorbeeld je concurrenten voor te blijven, je kwaliteit verbeteren en om bepaalde manieren van werken aan te passen en te moderniseren. Met als uitkomst een beter business resultaat.
Ik merk alleen dat bij organisaties Agile in sommige gevallen een doel op zich lijkt te zijn geworden, in plaats van een middel. Organisaties die bijvoorbeeld trots zijn op hun hoge Agile maturity, (volwassenheidsfase), zijn daarmee niet automatisch de koplopers binnen hun branche of vakgebied. Boerenverstand gebruiken blijft belangrijk om resultaten neer te zetten. Is wat we vandaag doen nog wel logisch met alles wat we nu meer weten dan gisteren?
Methodologieën schieten als paddenstoelen uit de grond
Scrum, SAFe en KANBAN, zomaar drie voorbeelden van Agile methodologieën. Je kunt medewerkers als Scrum Master of Product Owner op allerlei verschillende manieren laten certificeren, het aanbod van trainingen is groot en Agile aanbieders proberen specifieke modellen te beschermen.
Niet de training, maar de praktijk bepaalt het succes
Al sinds 2001 zijn er echter ook cynische geluiden te horen. Agile zou te veel worden gehypet en het zou gaan om iets ouds in een nieuw jasje. Je kunt je ook afvragen of het hebben van een Agile certificaat je ook gelijk een ‘Master’ maakt. De theorie begrijpen is geen garantie om de gewenste verandering door te voeren. Je theorie-examen voor je autorijbewijs wil niet per definitie zeggen dat je elk soort auto kunt besturen. Geen auto rijdt hetzelfde en daarbij kent elk land ook nog eens andere verkeersregels. Net als bij Agile bestaat er geen one size fits all. Al zie ik veel collega Agile coaches die er heilig in geloven dat één methode per se volgens het boekje bij organisaties geïmplementeerd moet worden omdat het anders niet zou werken. Het gaat er wat mij betreft om dat je Agile best practices toepast die op dat moment in de tijd en in de fase van de organisatie de meeste waarde voor hun klanten kunnen toevoegen. Bij Agile is niets in beton gegoten.
Het boerenverstand
Feitelijk kun je voor een klant nog zo’n goed proces hebben bedacht, als je niet exact de behoefte van de klant en haar organisatie begrijpt, sla je de plank volledig mis. Je kunt niet strikt een methodologie naleven, simpelweg omdat elke klant uniek en anders is. Natuurlijk is een methode fijn als houvast, maar het mag wat ons betreft nooit de bindende factor zijn. Dit boerenverstand kent ook wel de internationale term Agnostic Agile en zien we als een heel belangrijke, positieve ontwikkeling, omdat de unieke factor van elke organisatie hierbij een veel grotere aandacht krijgt. Deze beweging gelooft, net als wij, dat je organisaties niet zomaar in vaste structuren, stijlen, patronen of klantervaringen in kunt delen, maar dat alles maatwerk is.
Terug naar de basis
Een goede Agile coach zorgt dat er tastbare en waardevolle business resultaten komen vanuit kleine, zelforganiserende teams. Terug naar de basis zoals elk bedrijf ooit klein is begonnen. Waar de eerste medewerkers vaak duizend-en-één dingen tegelijk doen en toch is er vaak meer overzicht dan binnen een grote organisatie. Bij vragen neem je contact op met je klant en baseer je niets op aannames. Het directe klantcontact gecombineerd met de korte communicatielijnen is wat onder andere binnen een Agile organisatie aandacht krijgt. Wij geloven in kleine, goed samenwerkende teams waarin opbouwende feedback wordt gegeven om continu te kunnen leren en jezelf verder te ontwikkelen om de klant zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, nu en straks.
Weer terug naar de basis van Agile?
Heb je het gevoel dat Agile niet alles oplevert wat je ervan verwacht had? Wij gaan graag met je in gesprek over waar ‘Agnostic Agile nu precies voor staat en hoe het jouw organisatie naar een hoger plan kan tillen.
Mijn doel als Agile coach is om de klant echt te helpen. Ervoor te zorgen dat er Agile (behendig) wordt meebewogen met steeds sneller wijzigende omstandigheden. Om bijvoorbeeld je concurrenten voor te blijven, je kwaliteit verbeteren en om bepaalde manieren van werken aan te passen en te moderniseren. Met als uitkomst een beter business resultaat.
Ik merk alleen dat bij organisaties Agile in sommige gevallen een doel op zich lijkt te zijn geworden, in plaats van een middel. Organisaties die bijvoorbeeld trots zijn op hun hoge Agile maturity, (volwassenheidsfase), zijn daarmee niet automatisch de koplopers binnen hun branche of vakgebied. Boerenverstand gebruiken blijft belangrijk om resultaten neer te zetten. Is wat we vandaag doen nog wel logisch met alles wat we nu meer weten dan gisteren?
Methodologieën schieten als paddenstoelen uit de grond
Scrum, SAFe en KANBAN, zomaar drie voorbeelden van Agile methodologieën. Je kunt medewerkers als Scrum Master of Product Owner op allerlei verschillende manieren laten certificeren, het aanbod van trainingen is groot en Agile aanbieders proberen specifieke modellen te beschermen.
Niet de training, maar de praktijk bepaalt het succes
Al sinds 2001 zijn er echter ook cynische geluiden te horen. Agile zou te veel worden gehypet en het zou gaan om iets ouds in een nieuw jasje. Je kunt je ook afvragen of het hebben van een Agile certificaat je ook gelijk een ‘Master’ maakt. De theorie begrijpen is geen garantie om de gewenste verandering door te voeren. Je theorie-examen voor je autorijbewijs wil niet per definitie zeggen dat je elk soort auto kunt besturen. Geen auto rijdt hetzelfde en daarbij kent elk land ook nog eens andere verkeersregels. Net als bij Agile bestaat er geen one size fits all. Al zie ik veel collega Agile coaches die er heilig in geloven dat één methode per se volgens het boekje bij organisaties geïmplementeerd moet worden omdat het anders niet zou werken. Het gaat er wat mij betreft om dat je Agile best practices toepast die op dat moment in de tijd en in de fase van de organisatie de meeste waarde voor hun klanten kunnen toevoegen. Bij Agile is niets in beton gegoten.
Het boerenverstand
Feitelijk kun je voor een klant nog zo’n goed proces hebben bedacht, als je niet exact de behoefte van de klant en haar organisatie begrijpt, sla je de plank volledig mis. Je kunt niet strikt een methodologie naleven, simpelweg omdat elke klant uniek en anders is. Natuurlijk is een methode fijn als houvast, maar het mag wat ons betreft nooit de bindende factor zijn. Dit boerenverstand kent ook wel de internationale term Agnostic Agile en zien we als een heel belangrijke, positieve ontwikkeling, omdat de unieke factor van elke organisatie hierbij een veel grotere aandacht krijgt. Deze beweging gelooft, net als wij, dat je organisaties niet zomaar in vaste structuren, stijlen, patronen of klantervaringen in kunt delen, maar dat alles maatwerk is.
Terug naar de basis
Een goede Agile coach zorgt dat er tastbare en waardevolle business resultaten komen vanuit kleine, zelforganiserende teams. Terug naar de basis zoals elk bedrijf ooit klein is begonnen. Waar de eerste medewerkers vaak duizend-en-één dingen tegelijk doen en toch is er vaak meer overzicht dan binnen een grote organisatie. Bij vragen neem je contact op met je klant en baseer je niets op aannames. Het directe klantcontact gecombineerd met de korte communicatielijnen is wat onder andere binnen een Agile organisatie aandacht krijgt. Wij geloven in kleine, goed samenwerkende teams waarin opbouwende feedback wordt gegeven om continu te kunnen leren en jezelf verder te ontwikkelen om de klant zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, nu en straks.
Weer terug naar de basis van Agile?
Heb je het gevoel dat Agile niet alles oplevert wat je ervan verwacht had? Wij gaan graag met je in gesprek over waar ‘Agnostic Agile nu precies voor staat en hoe het jouw organisatie naar een hoger plan kan tillen.
Het is onze missie om klanten te helpen hun veranderambities waar te maken.
Onze locatie in Amersfoort ligt pal tegenover de hoofdingang van het NS-station en is dus eenvoudig per openbaar vervoer bereikbaar.
Kom je met de auto, dan kun je het beste parkeren in de Q-Park P+R Barchman Wuytierslaan op circa 5 minuten loopafstand van ons kantoor.